Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Korskyrkan och Allah är på frammarsch

Såväl Svenska kyrkan som nästan alla frikyrkor i Gävle har en nedåtgående trend i medlemsstatistiken. Men det finns ett undantag: Korskyrkan.

Annons

– För 13 år sedan var kyrkan i kris. Rykten gick om att vi skulle läggas ner. Då hade vi bara 60-70 medlemmar och inte många var aktiva. Det fanns en längtan efter något nytt, säger pastor Göran Oscarsson.

Det var i den vevan han själv blev pastor i Korskyrkan. Kyrkan införde bibelundervisning och dop i egen regi, moderniserade och lockade till sig fler och fler medlemmar.

– Det är inte så stelt hos oss. Folk skrattar och gråter och vi tillåter olika musikstilar, berättar Daniel Elving, församlingens andra pastor.

Men det är inte bara moderniseringen som lockat nya medlemmar. Kyrkans läge på Nordost har spelat en viss roll. Många av de som sökt sig till församlingen bor i området och har kyrkan som kvarterskyrka. Ungefär 20 procent av kyrkans medlemmar har invandrarbakgrund och kommer från Afrika, Iran, Irak och Sydamerika. Pastorerna berättar att en del av dem varit muslimer men nu bytt religion.

– Vi är öppna för alla människor, säger pastorerna.

Någon strategi för att locka nya medlemmar säger sig pastorerna inte ha men de har mycket på gång. Bland annat vill de bygga något för missbrukarna tillsammans med andra organisationer och väcka kyrkans ungdomsgård till liv igen. Men redan nu finns soppluncher i samarbete med Röda korset, bibelskola, second hand-affär tillsammans med Erikshjälpen, diakonal verksamhet, klädinsamling, söndagsskola och en eftergymnasial kristen skola. Verksamheten får helt enkelt inte plats längre i lokalerna från 1971. Korskyrkan letar nya lokaler och hoppas kunna flytta någon gång under nästa år.

Korskyrkan ökade med 80,5 procent under åren 2003-2008. Ännu mer ökade moskén Al Rashideen i Gästrikland (De rättfärdiga) som fördubblade antalet medlemmar under samma period.

– Det speglar världsbilden. Islam är den näst mest ökande religionen i världen. Många som flytt till Sverige och Gävle kommer från muslimska länder. Moskén är en viktig symbol för dem, säger Nizam Hindi.

Al Rashideen köpte Metodiskyrkans lokaler förra våren och har sedan dess gjort om kyrkan till moské. Inom ett par år kommer de också att bygga en minaret för böneutrop. Till moskén kommer sunnimuslimer från 20-30 nationer.

– De från Somalia och Irak ökar mest men även från Palestina, Nordafrika, Libyen och Turkiet. Vi är en internationell religion.

Nizam Hindi berättar att Gävle islamska center startade i en trerummare på Nordost 1982 med fem medlemmar. 1996/97 flyttade verksamheten till Södermalmstorg och nu håller muslimerna alltså till i egen moské.

De flesta kommer till moskén för bönestunder. Männen i t-shirt och jeans eller byxor och kvinnorna i heltäckande hijab där endast ansiktet syns.

– Det finns ungefär 4 000-5 000 muslimer i Gävle. De kan komma hit vid behov, till exempel vid giftermål eller vid familjekonflikter då imamen hjälper till. Vi hjälper också till med pilgrimsresor.

Moskén ordnar studiecirklar för kvinnorna i samarbete med Studiefrämjandet där de får läsa Koranen, lära sig arabiska och integration. Kvinnorna anordnar också matbasarer ibland. Barnen och ungdomarna undervisas i etik och moral, i Koranen och arabiska.

– Vi ordnar också sommarläger för ungdomar, barn och kvinnor vid Smörnäs och i källaren ska vi ha en fritidslokal med pingis och lekar. Allt är frivilligt arbete, inte ens imamen har lön.

Av de 500 medlemmarna uppskattar Nizam Hindi att ungefär 30 kvinnor och några få män är ursprungliga svenskar.

Medan Korskyrkan och moskén kan glädja sig åt en uppåtgående trend är GD:s undersökning inte lika rolig för Frälsningsarmén. Det är hos dem som soldatleden har glesnat mest. Bösskramlet vid varuhusen har tystnat men med en ny organisation ska armén försöka få nya medlemmar.

Gunlög Skagerström blev frälsningssoldat i Gävle 1979. Då hade kyrkan ungefär 150 medlemmar mot dagens knappt 90.

– Många har dött och medelåldern är hög. De yngre finns med i verksamheten men de blir inte medlemmar, berättar Gunlög som är kassör i kyrkan.

Soldaterna är inte längre välkomna att stå vid varuhusen med sina insamlingsbössor och den egna musikkåren finns inte längre kvar. Men julgrytorna puttrar fortfarande och en liten gospelkör håller musiken vid liv. Dessutom har Frälsningsarmén en öppen förskola i kyrkans källarplan där föräldrar och barn samlas tre dagar i veckan. Kolloverksamheten i Rörberg som funnits sedan 1919 lever också vidare i allra högsta grad. Men det är gudstjänstverksamheten som är störst inom kyrkan och så hemförbundet som förr i tiden var för daglediga damer men som nu samlar även herrar för en pratstund över en kopp kaffe, något program och andakt.

– Vi har pratat om rekrytering och det är på gång att vi ska starta en missionsgrupp. Många vill inte binda upp sig men man kan vara soldat eller civil medlem. Civil medlem är ett förstadium till soldat, kan man säga.

Från och med den 1 juli i år ska Frälsningsarmén i Sverige omorganiseras så att den sociala delen och fältarbetet integreras. Soldaterna hoppas få fler medlemmar på det sättet.

– Vi behöver fler medlemmar för att kunna hjälpa andra. Men det är också roligare om vi blir fler, säger Gunlög Skagerström.

”Många som flytt till Sverige och Gävle kommer från muslimska länder. Moskén är en viktig symbol för dem.”

”Många vill inte binda upp sig men man kan vara soldat eller civil medlem.”

FAKTA