Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kraftiga reaktioner efter Humanagranskning: "Lovade guld och gröna skogar, men det har bara blivit skit"

Gefle Dagblads artiklar om Humana Södra Centralgatan har fått ett stort antal anhöriga och anställda att höra av sig för att berätta att GD bara har tagit upp en liten del av alla problem.

Annons

Gamla som trycker på trygghetslarm utan att någon kommer, oaptitlig mat och matmiljö och gamla som inte får komma ut i friska luftet. Det är några av de saker som anhöriga till boende vid Humanas äldreboende i Gävle har hört av sig för att berätta om. Många hyllar dock personalen som de menar försöker göra det bästa av en omöjlig situation. Anställda och före detta anställda vittnar i sin tur om otydlig arbetsledning, brist på nödvändig arbetsutrustning och om oro för att framföra kritik till ledningen eftersom de är rädda för att inte få jobba kvar.

Läs mer: Döttrarna känner sig lurade av Humanas reklam

Flera anhöriga berättar om att de har haft avstämningsmöten med verksamhetsansvariga där de har fått ta upp alla saker som inte fungerar. Ledningen har lovat att återkomma med en åtgärdslista, men har sedan inte hörts av och endast en del av bristerna har åtgärdats.

Här följer ett antal berättelser som GD:s reporter har fått i telefonsamtal och e-postmeddelanden. Eftersom många både anhöriga och anställda är oroade över vad som ska hända om Humana får veta att de har kontaktat tidningen har vi avidentifierat dem.

På slutet resovisar vi också en synpunkt från en anhörig som tycker att GD är helt fel ute.

Anhörig:

Boendet har varit en stor besvikelse, personalen hinner inte med att ta ut min mamma och på takterassen kan hon inte vistas eftersom hon inte tål all cigarettrök som är där. Mamma har en fantastisk kontaktperson, men under dennas semester är det mycket som inte har fungerat. Det var också dålig information innan om hur dyrt det var att bo där.

Anhörig:

Matleveranserna kommer inte som de ska och vissa dagar serveras inga ordentliga rätter. Inget ont om personalen, men de hinner inte med. De har inte brytt sig om att lära känna de boende, vad de har gjort i sina liv och vad de har för intressen. Trots att det varit så fint väder i sommar har de gamla knappt fått komma ut. Vi är jättebesvikna och har ställt oss i kö för flytt.

Personal/före detta personal:

Humana lovade guld och gröna skogar, men det har bara blivit skit. De lägger på de anställda hur mycket jobb som helst och resultatet blir att personalen inte hinner med kunderna. Allt ska se så fint ut på ytan, men verkligheten är en annan. Vi hade en kund som inte hade fått komma ut på två månader. Man vill så gärna sköta om de gamla, men det går inte – man hinner inte ens svara på alla larm.

TV: Hör Humanas äldreomsorgschef kommentera problemen

Personal/före detta personal:

Hygien är bedrövlig! Och det som bör finnas i ett förråd är slut, till exempel disktrasor, rengöringsmedel och handskar. Vid ett tillfälle skulle jag städa en boendes rum. Det var avföring på väggar och golv i toaletten, men jag hade bara toalettpapper och ytdesinfektion att tillgå. Det fanns inga handskar i rummet och plastförkläderna var helt slut på avdelningen. Jag har även duschat personer som är nedsmetade i avföring utan att ha ordentliga handskar och förkläden och utan chans att byta kläder.

Anhörig:

Första gången vi hörde talas om att det skulle öppnas ett nytt it-baserat äldreboende i Gävle, lät det för bra för att vara sant. Speciellt att det skulle vara ett it-boende med mycket aktiviteter, Tyvärr har inte mycket av det utlovade infriats. Vår far har vid flera tillfällen fått ligga ett antal timmar utan att få hjälp efter att larmat via larmsignal. Vi hade stora förhoppningar och vår far var så glad. Men han känner missmod och otrygghet och trivs inte längre på boendet.

Personal/före detta personal:

Ledningen är väldigt tydlig med att personalen är utbytbar. De skiter i dem som är sjukskrivna och alla går omkring och är rädda över att de inte ska få stanna kvar efter provanställningen. Därför säger en del ja till att jobba övertid trots att de är helt slutkörda, och det finns även dem som inte har vågat sjukskriva sig.

Den första verksamhetschefen lovade att det skulle vara ett boende med många undersköterskor, men så har det inte blivit. Istället har det kommit oerfarna vårdbiträden, och undersköterskorna får för stor börda. Över huvud taget har företaget lovat alldeles för mycket de inte har kunnat hålla. Personalen tappar gnistan och orkar inte göra det där lilla extra för kunderna.

Anhörig:

Hur maten är kan skilja sig åt mellan avdelningarna. Det är gräslig mat på min pappas avdelning och vissa dagar klarar han inte av att äta den. Det är dessutom äcklig matmiljö. Någon kan sitta och äta med händerna, och det kan komma personer med nedkissade underkläder och ställa sig vid matbordet utan att personalen gör något åt saken.

Personalen är käck och timmötesgående, men det är ingen kontinuitet och de boende hinner inte lära känna personalen förrän de rycks bort och det kommer nya. All ordinarie personal gick dessutom på semester samtidigt.

Personal/före detta personal:

Sjukrivningarna beror till stor del på dålig arbetsmiljö, men ledningen tar inte personalens rop på hjälp på allvar. När verksamhetschefen blev sjukskriven hemlighöllls det och personalen fick veta det genom skvaller.

Det tog månader att få det mest basala sakerna, som skurhinkar och moppar, till avdelningarna. Datorerna har krånglat sedan dag ett, de första veckorna fungerade de inte alls. Det är mycket dokumentation som har gått förlorad på grund av det.

Det är pinsamt att som personal möta alla missnöjda anhöriga.

Anhörig:

Du anar inte hur ledsen jag blev när jag läste din artikel om Humana! Vad vill du med den?

Min mamma är klar i huvudet och medveten om tillvaron. Hon tycker att hon bor som på lyxhotell. Personalen gör sitt yttersta, bakar och sköter om de boende med stor värme och vänlighet. Det är vacker och mjuk inredning och mysiga balkonger!

Läs mer: Uppsägningar, sjukskrivningar och förseningar på Humanas äldreboende på Söder

Läs mer: Boende nära att kvävas – oerfaren personal kunde inte hantera situationen

Läs mer: Humana skickade brev till anhöriga inför GD-publiceringar