Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kritiken tystnar inte – fortsatt strul med medicinerna på Humanas äldreboende

Humanas nya äldreboende på Söder hade stora problem för boende och personal när de öppnade.
Det vittnade bland andra Betty Malmo och hennes systrar om i somras.
Sedan dess har det blivit bättre, men äldreboendet har fortfarande bekymmer.

Annons

Sena mediciner, både städning och aktiviteter uteblev och de utlovade surfplattorna syntes inte till.

Betty Malmo och hennes systrar var i augusti starkt kritiska till hur det nya äldreboendet Humana, dit deras demenssjuka pappa flyttat, skötte vården.

Läs mer: Döttrarna känner sig lurade av Humanas reklam

Läs mer: GD granskar Humana: boende var nära att kvävas

En bild som många andra anhöriga och anställda kände igen sig i.

Läs mer: Uppsägningar, sjukskrivningar och förseningar på Humanas äldreboende på Söder

– De gjorde en kraftansträngning veckan efter och började dela ut paddor, säger Betty Malmo om vad som hänt sedan i somras.

Aktiviteterna har också kommit igång, hennes pappa får städat och de får en sms-uppdatering någon gång i veckan om hur han har det i stället för att det gick månader som tidigare. Men de utdelade surfplattorna används inte och någon anhörigportal har de inte fått.

– Det funkar bättre, men inte som utlovats, säger Betty Malmo och berättar att de fortfarande diskuterar pappans situation med ledningen.

Det fungerar inte än med medicinerna.

– Där har det fortsatt att strula.

Den minskning av dosen som läkaren beslutade om i augusti skrevs aldrig in i journalen, något som upptäcktes först häromveckan.

Äldreboendet har gjort två lex Mariaanmälningar till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, sedan starten i mars. De görs när någon kommit till allvarlig skada i vården eller riskerat att göra det.

Det är mycket och beror enligt Eva-Lotta Sandberg, affärsområdeschef på Humana, till stor del på att kommunikationen med läkarna inte har fungerat, något de försöker förbättra.

– Det handlar framför allt om träffar med läkarorganisationen för att diskutera rutiner.

Resten av personalen har också haft frågan uppe.

Eva-Lotta Sandberg säger att man kan vända sig till ledningen om surfplattan inte fungerar, något de ska göra, och att de försöker få igång anhörigportalen så fort de kan. I Gävle är första gången de använder den. I väntan på det har de kontakt med anhöriga på andra sätt.

Personalläget ser bättre ut nu enligt Eva-Lotta Sandberg.

– I princip är vi fullbemannade.

Rekrytering pågår dock till den avdelning som ännu inte öppnat. De väntar också på klartecken från IVO för ny verksamhetschef och har till dess en tillförordnad. Sjukskrivningstalen har sjunkit.

Hon håller inte med om att det var extra stora problem i Gävle vid öppnandet utan säger att det tar ett tag, ungefär ett år, innan allt satt sig när man öppnar nytt boende.

Det har inneburit, som GD berättat, att äldre, kanske sköra människor som flyttat in och anhöriga inte har känt sig trygga.

– Några har känt så och dem har vi försökt ta hand om.

– Vi har fått mycket beröm också, från medarbetare, anhöriga och boende.