Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krönika: Hej X-trafik - nu glömde ni den viktiga informationen igen

Annons

Hejsan X-trafik. Det var ett tag sedan vi hördes på det här sättet (nåja, då var det väl mest en envägskommunikation från min sida). Det var efter snökaoset för ett och ett halvt år sedan. Ni kanske minns det? Det var då informationshaveriet var totalt. Ingen nådde trafikupplysningen på telefon, ingen information i högtalarna på stationen. Och så vidare.

Jag har pendlat med X-trafik sedan 1998. Det har för det mesta gått bra, men plötsligt händer det. Något inträffar och informationen lyser med sin frånvaro. Men vänta nu, det som händer denna vecka är ju inget som kommer som en blixt från en klar himmel. I veckor har det funnits informationsskyltar i tågen, banarbetet på infarten till Gävle måste ha varit planerat - och känt av X-trafik - i månader. Kanske till och med ett år, vad vet jag?

Ett vet jag och det är att det var närmast kaos vid hållplats X i Gävle i måndags eftermiddag. Massor av resenärer, förutom vi luttrade dagliga pendlare. Turister med massor av bagage, familjer med barnvagnar.

Och självklart personal från X-trafik på plats för att svara på frågor och hjälpa till? Nej, naturligtvis inte. Där fanns inte skymten av personer som kunde informera.

Där gick turister och ovana resenärer och tittade i sina mobiler för att försöka begripa vilken buss de ska ta. En resande var på väg mot VS & Perssons Eckeröbuss när den svängde in på Hamnplan. Andra frågade förarna i Ockelbobussarna om de möjligen körde mot Hudiksvall och Sundsvall.

Så kommer då en buss med passagerare norrifrån. Till den går naturligtvis alla som vill fortsätta sin resa hemåt, till semestermålet eller till vännerna som väntar någonstans. Och föraren får det svettigt att hålla någon slags ordning samtidigt som han hjälper resenärer att få väskor och barnvagnar på plats i bagageutrymmena. Det kom så småningom en eller kanske ett par bussar till, det kunde jag inte se från min plats.

Så kära X-trafik, när vi nu hörs igen på detta sätt, låt mig ge ett gott råd: Nästa gång ett stort banarbete ska göras och tågen ersätts av bussar, skicka en eller ett par anställda som kan hjälpa till vid hållplats X. Vi luttrade pendlare klarar oss oftast, men alla ovana tågresenärer mår säkert mycket bättre och blir gladare om det finns en fysisk person att fråga och få svar av. Det är väl inte för mycket begärt?

Annons