Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Är det här en roman?

/

Skådespelaren Siri von Essen, mest känd som August Strindbergs första hustru, är huvudfigur i en ny roman. Men är det verkligen en roman, frågar sig Gunilla Kindstrand.

Annons

Jag undrar hur många romaner som gått i kvav för att författaren inte kunnat bestämma sig för vad som är viktigast: en bra bok eller en framtida möjlig TV-serie?

Lena Einhorns ”Siri”, om Strindbergs första hustru är det senaste offret.

Redan första sidan skvallrar om att det är ett potentiellt TV-manus vi har i handen.

Inzoomningar, panoreringar, tidstypisk rekvisita och teatrala repliker istället för litterär gestaltning.

Det är synd, för Lena Einhorn är något fint och viktigt på spåren. Hon försöker solidariskt skildra Siri von Essens långa och konfliktfyllda liv med August Strindberg via Siris subjektiva blick.

Lena Einhorn säger i efterordet att hon velat skriva en roman som ligger nära det verkliga skeendet. Alla brev i romanen är hämtade ur arkiv, medan resten är tänkt att läsas som skönlitteratur. En stor inspiration är uppenbarligen PO Enquists debutpjäs Tribadernas natt men i Einhorns roman kommer Siri von Essen mycket mera konsekvent ut som lesbisk, i ett förhållande med den kvinna som Strindberg hatade mest: Marie David.

När Einhorn är som bäst sveper hon ett nytt tolkningslager kring den slitna bilden av kvinnohataren Strindberg. När Siri första gången möter Strindberg är hon gift med friherre Wrangel , men dras mot den unge författaren, framför allt för att hon själv bär en längtan till teatern. Den här inledande tiden är känsligt skildrad, och Siris existensiella ensamhet i det första äktenskapet är trovärdig och gripande.

Därefter är det som om Lena Einhorn tröttnar, inte bara på sin figur, utan också på sin författarroll. Gestaltningen blir alltmer fragmentarisk, och Strindberg till slut nästan komiskt endimensionell.

Siri lever 13 år med en ytterst krävande konstnär, i tillfälliga boenden på många platser i Europa. Hon hinner föda fyra barn under den här tiden. Ändå skänker Einhorn henne ingen egentlig livserfarenhet, utan hon förblir samma flickkvinna boken igenom.

Kring dem vimlar den tidens kändisar: Konstnärerna Carl Larsson, Karin Larsson, Bjørnstjerne Bjørnson, Jonas Lie … Och alla pratar så där egendomligt folk brukar göra i de fiktionaliserade dokumentärer som TV-rutan redan har alldeles för många av.

Gunilla Kindstrand

Mer läsning

Annons