Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bred konst på naturens villkor

/

Längst ute på en udde bland stenhällar, tallar och mossa har en byggnad, för flera hundratals miljoner, sakta rest sig. På söndag invigs konsthallen Artipelag som före­taget Babybjörns grundare, Björn Jakobson, och hans fru Lillemor ­Jakobson har arbetat med i tolv år.

Annons

Vid infarten står orangea byggbaracker staplade på varandra och inne i byggnaden råder febril aktivitet. Byggdammet yr och skogsdoften blandas med den av tjära. Det är fem dagar kvar till invigningen av konsthallen på Värmdö utanför Stockholm, och ännu är det mycket kvar att göra.

Den drygt 9 000 kvadratmeter stora anläggningen hyser även två restauranger, en butik, en lokal för aktiviteter och konferensrum. Själva konsthallen är ungefär 3 000 kvadratmeter. I en stor, hangarliknande hall ska konserter och föreställningar för en publik på upp till 1 000 personer ges. Först ut blir Kungliga Operan i Stockholm som sätter upp fyra föreställningar av den nyskrivna operan ”Karolinas sömn”.

Konsthallens inredning består av naturmaterial som furu, björk, marmor och kalksten. Det är högt i tak och ljus strömmar in från de enorma fönstren som tar upp stora delar av väggarna och från vinklade takfönster. Utsikten, på träden, klipporna och havet, blir som konstverk i sig. Från vissa fönster kan man även se någon av Maria Miesenberger mörka, mystiska bronsstatyer. Likt inbrottstjuvar på språng har de placerats ut i skogen och på byggnadens tak.

Artipelag blev arkitekten Johan Nyréns sista verk. Han avled i cancer i juni förra året och fick därmed inte se projektet avslutas. I en film om konsthallen säger han:

– Jag sade från början till Björn att något Bilbao, det får han aldrig av mig. Däremot en anläggning som är i samklang med naturen och skärgården.

Björn Jakobson, som själv är uppvuxen i skärgården, sade att det var det han ville ha, och så har Artipelag vuxit fram.

Kommer man bilvägen förstår man ganska snabbt att det är en byggnad av stora mått. Från havet däremot så smälter byggnaden väl in i naturen med fasaden klädd i tjärade furuplankor. En trätrappa leder upp till det platta taket som är belagt med sedum, en blandning av gräs och örter. Förutom utsikten finns där en av skulpturerna och ett stenkonstverk.

Björn Jakobson, som alltid har vistats mycket i naturen, har sagt att han länge grubblat över varför Sverige inte säljer skärgården som turistmål. Och att visionen med Artipelag är att kombinera skärgårdsnatur med konst. För konsthallschefen Bo Nilsson är det viktigt att visa bred konst för olika åldersgrupper. Även design och arkitektur ska kunna få en plats.

– Vi nischar oss inte som en modern, samtida eller klassisk konsthall. Du ska inte riktigt veta vad som väntar dig på Artipelag. Vi försöker behålla vår frihet.

Fotografier, målningar, videoverk och skulpturer, såväl samtida som klassiska, kommer att ställas ut.

Någon permanent samling ska inte finnas. I stället överlappar de olika utställningarna varandra.

– Det beslutet är baserat på att det inte finns någon samling, och att köpa en är väldigt dyrt. Däremot kommer vi försöka låna in och ställa ut samlingar, förklarar Bo Nilsson.

Han har tidigare varit intendent på det danska konstmuseet Louisiana som konsthallen, redan innan den står färdig, har jämförts med. Men han tycker inte att likheterna är slående:

– Louisiana är byggt i en kulturbygd i en välbevarad trädgård. Det här är rå natur på ett annat sätt.

Sally Henriksson/TT Spektra

Mer läsning

Annons