Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Johannes Öhman öppnar med Mats Ek

/

Annons

När Kungliga Operans nye balettchef presenterar sin första egna säsong drar han fram ett ess ur ärmen:

Mats Ek gör en ny helaftonsbalett till Tjajkovskijs ”Romeo och Julia”.

Redan som balettchef på Göteborgsoperan försökte Johannes Öhman intressera Mats Ek, dock utan framgång.

Som ny chef i Stockholm ringde han Mats Ek redan första dagen.

– Jag tror att han redan hade funderat länge själv över ”Romeo och Julia”.

Baletten, som får premiär i maj 2013, blir Eks första nya helaftonsverk sedan ”’Törnrosa” i Hamburg 1997 vilket ger operabaletten en chans att väcka intresse även internationellt.

I dansvärlden är nyheten redan ute och för operabaletten betyder det att dansare utifrån börjat söka jobb.

– Det är väldigt mycket så, det var också mycket Göteborgssyndromet, moderna dansare kom från när och fjärran.

I stora balettsalen i operahuset hänger oljeporträtten på rad. Som tidigare solist vid Kungliga Baletten kommer Johannes Öhman till ett kompani som han känner väl och som med sin starka tradition i det klassiska skiljer den sig från Göteborgsoperans mer modernt orienterade dansare.

– Det är som två helt olika lag, nästan som bandyspelare och backhoppare, de har helt olika kunskaper och konstnärlighet.

Under 2000-talet har Stockhomsoperan kritiserats för en alltför museal balettrepertoar.

Innan Johannes Öhman tackade ja försäkrade han sig om att få behålla 67 kontrakterade dansare, men också om ekonomiska muskler för att kunna genom- föra den efterfrågade förnyelsen.

Hans första egna säsong, hösten 2012 och våren 2013, öppnar med en urpremiär av den belgiske koreografen Stijn Celis till Mozarts c-mollmässa och rymmer även en Schubertafton, ”Inpromptus”, med ny koreografi av Marco Goecke och en Sverigepremiär av israelen Emanuel Gat.

Därtill klassiker som ”Giselle”, ”Don Quijote”, Márcia Haydées ”Törnrosa” och den till jul återkommande ”Nötknäpparen”.

– Den klassiska baletten står kvar här som en stomme. Den måste hålla en väldigt hög nivå för att det ska bli njutbart.

Johannes Öhman vill göra Kungliga Baletten till Nordens ledande danskompani.

– Med tanke på nationalscenernas ekonomi just nu är det en väldigt stark repertoar vi presenterar.

Den klassiska baletten står kvar här som en stomme.

Mer läsning

Annons