Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett annat Stockholm

/

Mårten Sandéns hjältinna Jannike Faltin rör sig lika hemtamt i Gamla Stans gränder som bland de redan döda.

Annons

Den moderna stadsmiljön har hjälpt författaren att skapa trovärdighet i en övernaturlig verklighet.

Klädd i sommarkostym, väst och ljusa skor korsar Mårten Sandén Gamla Stans kullerstenar. Bakom oss ligger Storkyrkan och ett stenkast bort bromsar tågen in vid Gamla Stans tunnelbanestation. Alltsammans välbekanta miljöer för Mårten Sandén. Delar av handlingen i trilogin om tonårstjejen Jannike Faltin utspelar sig på Stockholms gator.

– Det låg nära till hands att förlägga handlingen till en miljö som existerar och som jag känner till. Då blev steget till det övernaturliga inte särskilt långt, säger Mårten Sandén.

Första boken i serien, ”Den femte systern”, nominerades till Augustpriset för bästa barn- och ungdomsbok 2008. Innan dess hade Mårten Sandéns böcker utspelat sig på den här sidan verkligheten, men tanken på att få tillsynes omöjliga saker att upplevas som naturliga har alltid lockat författaren. Själv har han vad han kallar en plastisk uppfattning av verkligheten som inte skulle rubbas av att han såg ett spöke.

– Fantasin kring ögonblicket när verkligheten spricker och något annat öppnar sig, det tror jag är en av drivkrafterna i fantasy.

I den delvis socialrealistiska berättelsen om Jannike Faltin och hennes trasiga uppväxt är vättar och monster självklara inslag. När Jannike använder sitt skuggseende kan hon läsa människors tankar och förnimma deras livshistoria.

Mårten Sandén utgår ofta från en miljö när han skriver och föreställer sig hur det skulle vara om någonting helt osannolikt inträffade just där. I ”Det viskande barnet” spelar konditoriet Vetekatten en oväntad roll.

– Jannike utför en hårdhänt djävulsutdrivning där. Jag funderade på hur jag skulle kunna göra det trovärdigt att någon spyr upp en lång grön orm på Vetekatten.

Städer och miljöer som skildras flitigt i kulturella sammanhang får ofta ett särskilt skimmer över sig. Gatorna kring Notre Dame och kvarteren runt Moulin Rouge väcker associationer utöver de direkta synintrycken hos många av Paris turister.

– Tanken på att det kan öppna sig nya miljöer i vår värld är spännande. Att det kan hända något fantastiskt här och nu, när jag står och väntar på tunnelbanan. Läsare har berättat att de tycker det är läskigt att stå och vänta på ett tåg i Gamla Stan efter att ha läst mina böcker, säger Mårten Sandén.

”De dödas imperium” är tänkt som den sista boken i serien om Jannike Faltin, men Mårten Sandén verkar ovillig att släppa sin hjältinna

– Jag ser en framtid för henne, det är hon värd.

Mer läsning

Annons