Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Festivalen är igång, låt er beröras av musiken!

/
  • Cecilia Zilliacus, Johanna Persson och Kati Raitinen bjöd på stråkmusik från bland annat den tjeckiske tonsättaren Martinus.Olle Persson.
  • Festivalgeneralerna Carron och Widlund inledde kammarmusikfestivalen.
  • Sebastian Stevensson har fått stipendium för sitt fagottspel.

Annons

Torsdag

Musik av: Fauré, Martinu, Yun, Mahler, Schubert, Liszt och Mendehlssohn

Medverkande: Carron/Widlund, Trio ZilliacusPerssonRaitanen, Stevensson, Persson/Widlund, Veneziano, Apollo Musagéte Quartett

Kammarmusikfestivalen inleds som vanligt med lång och innehållsrik kvällskonsert.

Under Drottningens höga valv ryms en stor publik. Var och en av oss bär med sig inre rum, förberedda för festivalen på olika sätt. De är vårdade med längtan och förväntan, något som skapar resonans för musiken.

En del har noga lyssnat in sig på festivalens verk i förväg. Själv har jag iakttagit några dagars musikfasta, sådan Peter Bastian rekommenderar i boken In i musiken, en klassiker i ämnet musik och medvetande. Fastan ska öppna sinnena, öka mottagligheten, sopa undan förutfattade meningar och jämförelsernas tyranni. Ögonblickets magi ska sedan uppstå – eller inte.

Det beror på musikernas och vår förmåga till koncentration och hängivenhet om det flow ska uppstå, som gör oss till ett och samma i ett förtätat nu. Sådant skapar minnen för livet på ett sätt som bara levande musik kan. Därför är kammarmusikfestivalen en stor händelse, varje gång. Här får vi ett unikt tillfälle att beröras och växa, tillsammans och var och en för sig.

Festivalgeneralerna Carron och Widlund inleder med Sonat i A-dur op 13 (1876) av Fauré. Fauré är mest känd för sitt Requiem, men även hans poetiska kammarmusik tål att höra. Vi förs in i naturstämningar, där Carrons vitala flöjt ringar in landskapet och leder oss på stigar invid Widlunds rörliga, porlande pianostämma.

Trio ZilliacusPerssonRaitanen så, i tjeckiske tonsättaren Martinus första stråktrio, komponerad i Paris 1925. Ett verk med märklig historia, 1937 gick partituret förlorat och var spårlöst borta till 2005, då det enda existerande exemplaret återfanns i Kungliga biblioteket i Köpenhamn. Det är musik av mer modernistiskt slag, börjar dramatiskt med vinande, glidande attacker. Gnistor sprätter i en passionerad, kompromisslös intensitet, så stillnar det, frostigt och sprött och övergår i den drömmande andra satsen där stämmorna trevar som i mörker. Så skiktar musiken sig stilla, som genomlysta, skira flak i horisontal rörelse. Sista satsen är en glad och skuttig dans med jazzös på slutet, vilket samspel.

Fagottisten Sebastian Stevensson är en av årets unga stipendiater. Han spelar Monolog av den koreansk-tyske tonsättaren Isang Yun. Verket komponerades 1963, och beskriver tonsättarens tid i isoleringscell, anklagad av sydkoreanska staten för spioneri. Ett stycke som är lika delar skri och koncentrationspunkt i mycket långa, mästerligt modulerade rena toner i kontrast mot snabbare fraser. Som svävande lågor av ljus mot aska och lera, gripande uttrycksfullt.

Förra året utgjorde Olle Persson, baryton, festivalens röda tråd, med sånger av Schumann, bland annat. Nu hör vi Mahlers sångcykel Lieder eines fahrenden Gesellen, vid flygeln Mats Widlund. Inspirationen hämtade Mahler från en olycklig kärleksaffär. Texten skrev han själv, influerad av tysk folkpoesi. Temat är ett av romantikens vanligaste, en ensam olycklig vandrare som lider tusen kval, gläds, brottas med känslor och slutligen kommer till insikt och ro. Persson är en mästare på den här typen av gestaltande sång. Rösten äger både djup och mjukhet, stiger högt och jordas med bett i frassluten. Alla känslor ryms, sorg, glädje, övermod, förtvivlans kraft, den slutliga försoningen till pianots stilla klockklang. Den som inte blev berörd är en sten.

Kvällen fortsätter med pianomusik av Schubert och Liszt och en stråkkvartett av Mendelssohn, vilka jag tyvärr missar av pressläggningstekniska skäl.

Mer av pianisten Irene Veneziano och Apollo Musagéte Quartett kommande dagar.

Festivalen är igång, låt musiken fylla yttre och inre rum.

Camilla Dal

Mer läsning

Annons