Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Folkbildande i stället för felletande

Bilderna väller över oss. Medan larmtexter kraxar om minskande läskunnighet och färre bibliotekslån, tar bildkulturen över i offentligheten. Därmed ökar också behovet av att kunna tolka bilder.

Annons

Joanna Rubin Dranger och Moa Matthis har i kunskapsbanken ”Bilders makt” skapat en fördjupande lektion i de rasistiska stereotypernas bildspråk. En historielektion som inte bara visar hur blackface och krokiga näsor har använts för att upprätthålla stereotyper genom decennierna, utan som också, och kanske framför allt, visar hur stereotyperna hänger ihop och bildar ett mönster.

Foto: Skärmdump från

”De som försvarar stereotypa bilder tycks ofta bara se och känna till just den bild de försvarar – och se den bilden som unik, medan de som känner igen stereotyperna ser repetitionen av samma bilder om och om igen genom historien och i samtiden”, skriver de.

I en rad artiklar utforskas stereotyperna, från 1800-talets antisemitism till rasism i Tintin.

Bäst är ändå artikeln med exempel på icke-stereotypa sätt att framställa människor. Den är, liksom hela sajten, ett exempel på ett konstruktivt arbete i stället för den rädslans kultur som har grasserat under senare år, där fingrar ivrigt pekats mot syndare som anklagats för att använda fel ord eller skapa stereotypa bilder.

”Bilders makt” kan sägas vara folkbildande i stället för felletande.

Läs mer: Fler krönikor och kommentarer av Kristian Ekenberg

Mer läsning

Annons