Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

För mycket tanke och för lite känsla

/

Jag vill inte lägga ner Konstcentrum, men ­deras nisch är för smal.

Sune Liljevall vill ­revidera Konstcentrums uppdrag.

Vi välkomnar debatten, svarar Anna Livion ­Ingvarsson, Konst­centrums chef.

Annons

”Gävle konstcentrum har gott rykte i Sverige, men vi har svårt att lyfta fram oss på hemmaplan”, konstaterar Konstcentrums chef Anna Livion Ingvarsson i en intervju i tisdagens GD. Men vad är det ryktet värt – knappast de 5,2 miljoner i skattepengar som Gävle kommun pytsar in varje år.

Där framgår också att man ibland hyr in bussar som hämtar upp Stockholmspublik för att det inte ska gapa tomt på vernissagerna.

Detta är verkligen talande för hur ointressant det mesta som sker på Konstcentrum ter sig för Gävleborna.

Jag tror, vet, att det finns ett stort konstintresse i kommunen, men att Konstcentrum nästan aldrig tillfredsställer det. Eller ens har någon vilja att möta en större publik (med konstskolans slututställning som ett av få undantag).

Den konst som Livion Ingvarsson anser vara värd att visa är en extremt smal nisch av dagens konstvärld, som är betydligt rikare och mer mångfacetterad än den oftast konceptuellt intellektuella, undersökande inriktning som här valts.

Det kan jämföras med att biblioteket bara skulle köpa in experimentell, men kanske stilistiskt nydanande, poesi. Nej, där förstår man att vanlig bruksprosa kan ge nya spännande insikter och storslagna läsupplevelser. Nytt vin i gamla läglar.

Konstcentrums utställningar kan i bästa fall någon gång stimulera intellektet, men ger ytterst sällan tyvärr någon estetisk eller känslomässig upplevelse. Och det tror jag är kärnproblemet till att ytterst få Gävlebor finner det mödan värt att besöka Konstcentrum. De får helt enkelt inte ut någonting av ett besök. Intellektuell stimulans kan de få på annat håll. Många åker i stället till Sandvikens Konsthall som har betydligt större bredd i sin utställningsrepertoar, och därmed fler besökare, än Konstcentrum trots mindre befolkning.

Jag tycker med ovan sagda INTE att Konstcentrum bör läggas ned, men däremot borde utställningspolicyn, uppdraget, revideras. Inte i populistisk riktning, men mot fler utställningar som ändå har en publik – och inte bara imponerar på andra curatorer. För det är inte mycket värt.

Sune Liljevall

Journalist, konstvän och bildskapare

Svar: Just nu är det extra tydligt att konsten är något som engagerar många, och vi som arbetar med konst på Konstcentrum välkomnar den debatt som pågår.

En viktig utgångspunkt för oss är att ha en bredd och mångfald av konstnärliga uttryck i de cirka sex utställningar vi visar varje år. Därför har vi under de senaste åren presenterat såväl måleri (Viktor Rosdahl, en av Sveriges mest uppmärksammade målare, är ett exempel), skulptur (till exempel Charlotte von Poehls små plastelinaskulpturer i olika färger placerade i konsthallen direkt på stengolvet), film (till exempel Francis Alÿs internationellt uppmärksammade film” When Faith Moves Mountains”/När tro förflyttar berg), och grafik och emalj i Gävle Konstgrafikers jubileumsutställning. Förra våren gjorde Eva Österberg en fantastisk prestation då hon flyttade in hela sin ateljé i konsthallen, och konstnären satt själv under hela utställningsperioden och arbetade med sina på en gång skarpsynta och lekfulla textila undersökningar i våra lokaler inför publik.

Till hösten väntar en satsning på dokumentära arbetssätt och fotografi i samarbete med Länsmuseet Gävleborg.

Men oavsett om vi visar konst som man kan uppleva direkt och intuitivt eller om vi visar konceptkonst som bjuder besökaren på tankemässiga utmaningar är vi angelägna om att besökarna ska få ta del av konst av hög kvalitet.

Vi har en publik som uppskattar det vi gör och publiksiffrorna har ökat även om vår ambition är att de ökar än mer. Att Gävle Konstcentrums verksamhet även följs och uppmärksammas av besökare från andra platser än Gävle bidrar till att lyfta fram Gävles konstliv nationellt och internationellt.

Anna Livion Ingvarsson

Gävle Konstcentrum

Mer läsning

Annons