Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fotot dominerar konstvåren

/
  • ”Beata Beatrix” av Dante Gabriel Rossetti visas i utställningen ”Prerafaeliterna” på Nationalmuseum.
  • Den tyska fotografen Loretta Lux bilder visas på Kulturhuset i Stockholm i vår. Här ”Isabella”.
  • Prins Carl Philip ställer ut bilder han tagit i Botaniska trädgården i Uppsala.
  • Fotoveteranen Hans Hammarskiölds porträtt visas på Nationalmuseum. Här skådespelerskan Gunnel Boström.
  • ”Gråtande barn” från 1978 av Christine Voge frånutställningen ”No Such Thing as Society” som visas på Arbetets museum i Norrköping.Foto: Ron McCormick
  • Under 2009 uppmärksammas både Carl och Karin Larsson med utställningar. Målningen ”Karin och Brita” från 1893 visas i Waldemarsuddes utställning om Carl Larsson.
  • Moderna museet visar den tyske fotografen Andreas Gurskys verk. Här ”Pyongyang IV” från 2007.

Annons

Hans Hammarskiöld, Andreas Gursky, Loretta Lux – och prins Carl Philip.

Det är fotografernas vår på museerna och konsthallarna. Stora fotobaserade utställningar dominerar utbudet.

Från Nationalmuseums traditionstyngda salar till Arbetets museum i Norrköping. Det ska vara en fotograf – eller ett fotokollektiv – på museerna i år.

– Att det blir så här koncentrerat kan vara en tillfällighet, men man kan lugnt konstatera att fotografiet har erövrat mark och blivit ett alltmer framträdande konstnärligt medium, säger Niclas Östlind, kurator på Åmells konsthandel och doktorand i fotografi.

Det stora genombrottet för konstfoto i Sverige skedde under 1990-talet, med fotografer som Annika von Hauswolff, Lotta Antonsson och Annika Karlsson Rixon som jobbade direkt i en konstnärlig kontext. Men Niclas Östlind tror att fotografiets inträde på konstscenen också har skapat intresse för äldre bilder.

Vårens urval växlar också mellan klassiskt porträttfotografi och modern samtidskonst. På Nationalmuseum ställs fotografen Hans Hammarskiölds bilder av svenska och internationella storheter ut fram till augusti.

Arbetets museum däremot satsar på brittiskt dokumentärfoto från 1960- till 1980-talen. I ”No Such Thing as Society” skildrar fotografer som Paul Graham, Martin Parr och Chris Killip ett samhälle i förändring, från efterkrigstidens solidaritet till Thatcher-erans individualism.

En av de mest emotsedda fotoutställningarna under våren är Moderna museets stora retrospektiv av den tyske fotografen Andreas Gurskys verk. Han har gjort sig känd för sina enormt stora bilder med teman som globalisering och masskonsumtion. På Moderna museet visas 150 av hans fotografier – för att kunna visa så många har Gursky gjort kopior i liten skala av sina verk. Annars hade de inte fått plats.

Gurskys landsmaninna Loretta Lux är inte riktigt lika känd – men också en spännande bekantskap. Sedan debuten 2004 har hon gjort sig känd för sina surrealistiska barnporträtt, där subtilt förvrängda proportioner ger modellerna ett mycket speciellt uttryck. Kulturhuset i Stockholm, som sedan flera år tillbaka satsar extra mycket på fotografi, låter den svenska publiken möta hennes konst.

Hasselblad Center, fotografins högborg i Göteborg, visar i vår britten Dryden Goodwins utställning ”Cast” och svenska Elin Berges ”Drottninglandet”. I den sistnämnda har Berge följt thailändska kvinnor som bor längs Sju Älvars väg mellan Umeå och Fredrika.

Även på Prins Eugens Waldemarsudde vankas det en fotoutställning. I ”Två prinsar bakom kameran” samsas prins Eugens egna bilder med fotografier tagna av vår egen tids prins, Carl Philip, i Botaniska trädgården i Uppsala.

Men våren 2009 är inte enbart vikt för fotografier. Måleriet får sitt när Borås konstmuseum återinvigs i mars med utställningen ”Absolut måleri”, där bland andra Karin Mamma Andersson och Linn Fernström medverkar.

Liljevalchs visar Jan Håfström i helfigur i utställningen ”Mörkrets hjärta” och paret Karin och Carl Larsson föräras varsin utställning under våren. Waldemarsudde ställer ut Carl Larssons verk, medan Karin Larsson som skulle ha fyllt 150 i år hedras med en stor utställning i Sundborn i maj.

Många ser också fram emot Nationalmuseums utställning om prerafaeliterna. Det är första gången i Skandinavien som en utställning görs om den tillbakablickande stilriktningen som startade i Storbritannien vid mitten av 1800-talet. 200 verk av konstnärer som Dante Gabriel Rossetti, John Everett Millais och William Holman Hunt visas på museet tillsammans med textilier och glasföremål från tiden.

Sara Ullberg/TT Spektra

sara.ullberg@ttspektra.se

Mer läsning

Annons