Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Guillou sökte mjukare perspektiv

/

Efter heroiskt brobyggande i snöstorm går Jan Guillou vidare med homosexuell kärlek i den brittiska aristokratin.

”Dandy” heter den andra boken i hans svit om 1900-talets historia.

Annons

Jan Guillou har skrivit in rättegången mot Oscar Wilde men också Bloomsburygruppen i London. I centrum av den konstnärligt nydanade gruppen placerar han earl Albie och hans älskare, den konstnärligt begåvade Sverre, en av de tre norska bröder vars liv Guillou bygger sin 1900-talshistoria kring. Albies syster, den medvetna Margie, bryter sig loss från de aristokratiska familjetraditionerna precis som sin bror, och lever livet i ett Bloomsbury där Virginia Woolf bara skymtar förbi som en författare i vardande.

Har du någon egen vinkel på Bloomsburygruppen?

– Den skiljer sig nog inte från den vanliga, men Virginia Woof är inte med så mycket eftersom det fortfarande är före första världskriget. Hon sitter och skriver och kallar sig själv förnyare så där som man gör när man är liten.

Varför valde du den här miljön?

– Den första boken var tekniskt manlig, och det är inte fel. Men med en bög i England finns ju alla förutsättningar att berätta ur ett annat perspektiv, om man så vill ett kvinnligare eller i alla fall ett mjukare, med de sköna konsterna i centrum i stället för manlig heroism i snöstorm eller jakt i Afrika, det är redan gjort.

Men några jaktscener har du lyckats få med?

– Men de är ju till för att skildra det hela ur Sverres perspektiv som är ett antijaktperspektiv, och för att den engelska kolonialismen inte ska komma undan.

Kommer du att ha afrikanska jaktscener i alla kommande böcker?

– Nej, inte en sekund i den jag ska skriva nu och som handlar om mellankrigstidens Tyskland, där finns det ingen tid till det.

Erika Josefsson/TT Spektra

Mer läsning

Annons