Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elixirs bästa utställning på länge

Annons

Dalakonstnären Ingmarie Utbys utställning domineras starkt av rummet som symbol. Det själsliga gestaltas traditionellt med motiv föreställande hus, krukor och förvaringskärl.

Trots en lite väl närvarande självterapeutisk känsla så är motiven tilltalande i sin enkelhet. Valet av den främst grådimmiga färgskalan visar både på ett tränat öga och en medveten anspråkslöshet som omedelbart inger förtroende.

Flera av verken föreställer också djur. Att artbestämma är svårt, men inte heller meningen, för återigen har Utbys lockats av en djupare symbolik med tydliga referenser till jungiansk psykologi.

Det egentligen ganska introverta blir paradoxalt nog också allmängiltigt i och med att de jungianska (och freudianska) teorierna är så pass djupt rotade hos gemene man, även om insikten om detta varierar desto mer.

En av målningarna, som snarare är ett kollage, föreställer ett hjärta målat i röd akryl på trasig säckväv. Här känns dock symboliken lite väl naiv och övertydlig, och i kombination med att det är den första tavlan som fångar blicken när man kommer in i galleriet så påverkar det helhetsintrycket en hel del.

Trots den irriterande missen är detta Galleri Elixirs bästa utställning på länge.

”Trots en lite väl närvarande självterapeutisk känsla så är motiven tilltalande i sin enkelhet.”

Tina Hemmingsson

Mer läsning

Annons