Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jämn, hög kvalitet

/

Favoriter i repris kan man väl säga. Under Jordi Botas ”regim” på K får grafiken sin rättmätiga plats.

Annons

Det är bra. Galleriets intima format passar den konstformen utmärkt.

Här är det genomgående hög kvalitet hos de åtta deltagarna. Jämn sådan, några direkta toppar saknas väl men allt är gediget. Flera deltar bara med ett par, tre bilder. Två bara med en. Så det är inga stora kollektioner vi ser.

Peter Kautzky visar fyra etsningar. Hans motiv över städer faller jag pladask för. Utsökta med sitt mytiskt gyllene skimmer! Och vilken väl genomarbetad balans!

Elisabeth Bergvalls torrnålar med skalbaggar i läckert blått och rött blir jag stående länge framför. Och blicken på den havsörn Ingemar Barr åstadkommit i en av sina tre torrnålar är närmast demonisk. Vilket sug!

Bodil Lennartsson bjuder i sin torrnål (av två) ”Sagoberätterskan” på märkligt gåtfulla uttryck. Vad säger oss detta ansikte mot svagt orange bakgrund? Vad är det för sagor hon berättar?

Margareta Tideström Persson hyllar i sin ”cykelbild” (den enda) den fängslade kinesiske konstnären Ai Weiwei vars namn i den internationella konstvärlden nu är på allas läppar. En suggestiv hyllning som drar in en storkonflikt i lilla Gävles konstliv.

I Katarina Erikssons ”blåfrusna” bild (av två) talar det blå direkt till oss. Nicklas Westin visar oss ett uttrycksfullt får, därtill utrustat med silverörhänge. Och hos Bessi Dammert-Wilcke får vi uppleva ett dramatiskt norrsken.

Mer läsning

Annons