Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kul, frimodiga och fräcka tecken i Sandviken

/

Annons

100 tecknare från hela länet, unga och gamla, proffs och amatörer, hade lämnat in sammanlagt nästan 400 teckningar. Konstnärsgillet i Gävle med Jordi Bota i spetsen tog initiativet och med juryns hjälp har denna mönstring av länets tecknare växt fram på konsthallen i Sandviken.

Juryn bestående av Ann Nilsén från länsmuseet och Johan Kock på Bollnäs konsthall har haft ett styvt jobb som de ser ut att ha klarat mycket bra. 43 deltagare har blivit kvar med 95 verk. Ett trettiotal är kvinnor – den styrkefördelningen är den vanliga i dag

Det är en kul utställning. Lite frimodig och fräck och kvaliteten är genomgående hög. En del verk rejält stora. Som Margareta Tideström Perssons närmast monumentala ”Innan Sputnik” som möter oss i fonden när vi stiger in. En familjebild från femtiotalet, liksom tagen ur fotoalbumet, men förstorad.

Linjen är viktig i teckningen betonar juryn. Hur sant! Det är bara att se så fint den löper hos Hjördis Johansson Becker mot det gula papperet på väg mot sepia. Eller Åsa Forsmans fräcka linjer i hennes tre duellanter.

Hur skicklig är inte Elin Hjulström med sin ”Dam vid vattenfall” där ljus och dagrar faller snyggt. Erik Rask har stegrat sin fantasi, Annbritt Persson och Anna Sigurdsdotter har ett kul tilltal. En del är som serierutor med lite text. Som hos Kjell Myrgren.

Många är nya bekantskaper. Som Xu Daven från Vallvik. Vilket ”Sound!” i den bilden! Karin Björklund är både kul och tragisk på en och samma gång. Ann-Caroline Breig är i sitt ”Gränsland” närmast surrealistisk, medan gamle bekantingen Nils Törnqvist närmat sig det konstruktivistiska.

Och jodå, apropå bekantskaper, Jordi Bota hittar vi här med ett par ”Skott i trädgården”, liksom Christer Lindé med ett ”skrik”, Malin Wikström med en ”koflicka”, Bo Simeon Eriksson med fem stycken ”Snösträvare” och Riitta Tjörneryd med fyra verk ur serien ”kaninteckningar. Hos Riitta glöder verkligen färgen. Annars är det förstås som sig bör mycket svart och vitt med lite skiftningar här och var.

Till de märkligare verken hör de många tätt sittande teckningarna i den fräna studien ”SHE WOLF” av Sara-Vide Eriksson. Varginnan uppträder i många skräckens förklädnader och intrycket blir sammansatt och så skönt skrämmande att man ryser.

Elias Källström från Bergby har med ett stort ”landskap” med en gåtfull ton. Volymen!.

Konstnärsgillet har utsett en stipendiat. Hon heter Sara Lundberg och kommer från Gävle. Hennes ”Så blev jag ett med mitt gossedjur”, i fyra varianter, är riktigt kul och sammanfattar väl utställningens ton av lekfullhet med budskap.

Mer läsning

Annons