Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Moget och grant måleri

/
  • Färgmätt. Landskap 4, Landskap I, av Irene Samuelsson Ohlanders. Installation av vattenlås från Korsika (detalj) av Sigrid Röbäck Andersson. Landskap 3 av Irene Samuelsson Ohlanders. Olja efter krooki av Sigrid Röbäck Andersson.
  • Diskantspelare Wendy McNeills av Sigrid Röbäck Andersson.

Annons

Sigrid Röbäck Andersson,

målningar

T o m 1.3

Färg utmärker Hofors den här konsthelgen, väsensskild färg i utförande men med visst släktskap i nerven, styrkan.

Jag köper direkt Irene Samuelsson Ohlanders tolkning av naturen på Galleri Boken. Ett målat inlägg i miljödebatten, men på helt rätt sätt. Uppdragna, blandade, expressiva målningar där varken mystiken eller koloriten går förlorad.

Irene Samuelsson Ohlanders natur balanserar på gränsen mellan det explosiva– dubbelheten i den ena målningens arga, svärtade molnkant som står mot nästa sönderbrukade, svarta jord – och det rent lyriska, det finns ett problem här och hon är fast besluten, konstnärligt mogen nog, att måla fram det. Det fungerar så bra i de rent ställda naturmotiven, sämre när hon vill lägga in linjer – ett kattöra här, en kvinnoform där – då det känns ofärdigt och förvirrar hennes expressiva, abstrakta energi.

På Galleri BGB har Sigrid Röbäck Andersson blandat minst lika många färger och ibland blir det lite för grant, lite för grällt för min smak. Å andra sidan är hon konsekvent.

Och vattenlåsen från Korsika har en annorlunda udd och de två kusinmålningarna (efter foto) och krokimålningen intill (med fin volym) har en självklar lyster, där är Sigrid Röbäck Andersson något på spåren.

Men till nästa utställning måste hon sovra lite bland verken.

Mer läsning

Annons