Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sandvikens stiliserade träd på plats

/

Innan kvällen sänker sig över Sandviken ska åtta blästrade, rostfria ”träd” stå på plats i Östra rondellen. Sandvikenfödda konstnären Åsa Herrgård tog sig an uppdraget för två år sedan. I går slutförde hon det och kulturredaktionen fick vara med.

Annons

– Jag ser dem som energi, säger konstnären Åsa Herrgård och måttar sina två nyss färdigmonterade skulpturer i Sandvikens nyaste rondell.

Det är bara att instämma, fem och en halv meter energi av metall reser sig mot oktoberhimlen och hälsar besökarna välkommen till stan.

Åsa Herrgård som är född och uppvuxen i Sandviken påbörjade det enorma utsmyckningsarbetet för två år sedan. Mycket har hänt med Sandviken sen dess, i fonden räknat från den enorma rondell vi står mitt i, finns Sandvik. Eller kanske rättare det som är kvar av det.

– I dag hade det nog inte gått, konstaterar Åsa Herrgård och berättar att Sandvik sponsrat både material och frakt.

Materialet, berättar hon, är spill, rostfria återvinningsrör som man på Sandvik annars kasserar och smälter ner igen. 500 000 har verket kostat, Åsa Herrgård blev handplockad att utföra just åtta skulpturer och det var en utmaning, medger hon:

– De blev stiliserade träd. Grundformen är likadan, sen är mittdelen lite olika. Jag ville komma åt den där rörelsen.

Landskapsarkitekt Dag Sundberg har designat rondellen – där det också ska planteras kopparbjörkar, konstgräs och blå scilla, mot den redan på plats slagna plåtmuren med texten ”SANDVIKEN” – och Åsa Herrgårds ”träd” ska stå i en halvmåne. Det är 72 meter från kant till kant, mot järnverket till.

Till sin hjälp i dag har hon fyra, lika starka och envisa som hon, män från BJ Markbyggnad, ett Sandvikenföretag som fanns på plats att hämta verken redan klockan sju, klockan tio på måndagsmorgonen hade två av ”träden” kommit på plats. Ytterligare sex ska upp innan klockan fyra, får jag veta.

– De är i par, berättar Åsa Herrgård. Och i olika färger. Jag har faktiskt valt färger som finns på Sandvik, de var så genomtänkta. Sen ska de liksom lysa inifrån.

”Stiliserade träd” kallar hon helt enkelt dem, med blästrad stam och ”kronorna” som får mig att tänka på elektroner. Inspirationen kommer från tai chi, säger hon, och dess ”frusna rörelse”.

– Och att det här är lite en historisk plats, där naturen och industrin möts.

Hur känns det att äntligen se dem på plats? undrar jag.

– Kul! Jag tror det här kommer att bli bra. Det här är ju framsidan på en kommun och jag gillar rörligheten.

Du har ju gjort en del ”rondellkonst” förr, bland annat skulpturen Landmärke vid Spängersleden i Gävle. Vad tänker man på i ett sånt arbete?

– Trafiksäkerheten! Och jag vill att verken ska vara transparenta, inte kompakta utan att man kan se igenom dem.

Vad gör du nu, frågar jag och hon berättar att hon gjort så många offentliga verk, hela 20 stycken de senaste åren, varav fyra rondeller, runt Göteborg där hon bor.

– Så nu har jag bara gått in i ateljén igen och skulpterar i trä. Det är ett helt annat tänk och det är ganska skönt, man måste tillbaka till det. De är till en utställning. De här ska ju stå här i 10, 20, 30 år och låta patinan landa på dem.

Invigningen blir den 7 november.

Mer läsning

Annons