Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stulen Matisse åter på Moderna

/
  • Chefskonservator Lars Byström och packmästare Tova Bjurström packade upp ”Le jardin” som fördes till Stockholm från London med kurir.
  • Den 11 maj 1987 håller Lars Nittve, förste intendent på Moderna museet, upp en bild av den stulna målningen ”Trädgården” av Henri Matisse.

I förvånansvärt gott skick är trädgårdsmålningen av Matisse återbördad till Moderna museet, 25 år efter den fräcka stölden.

Annons

Från och med lördag visas den för alla besökare.

– Det är alla ni, alla vi som får tillbaka den, säger museichefen Daniel Birnbaum som betonar att Moderna museet kvalificerade samling tillhör dess besökare.

Bomullshandskarna är på. Det är torsdag förmiddag och den emballerade trälådan från London öppnas försiktigt. Chefskonservator Lars Byström har redan sett den i London och verifierat att det verkligen är ”Le jardin” som stals en lördagsmorgon i maj 1987.

– Det var tidigt, vid 6.30 körde en bil rakt genom glasdörrarna i det gamla museet, naturligtvis gick larmet, men tjuvarna gick in och tog bara den här målningen innan de försvann blixtsnabbt, minns Lars Byström.

Var har den då varit? Ingen vet säkert, men förmodligen såldes den på en hemlig auktion i Tyskland och hamnade till slut i Polen.

Dagen före julafton fick Daniel Birnbaum ett överraskande telefonsamtal från juristen Christopher A Marinello vid Art Loss Register i London. Dit vänder sig alla seriösa konsthandlare för att kontrollera att de mästerverk de blivit ombedda att sälja inte är stulna. Dit kom även den konsthandlare som fått i uppdrag att sälja ”Le jardin”.

När Marinello upptäckte att målningen var Modernas stulna Matisse kontaktade han först polisen.

– De bad mig att gå vidare och jag kan göra saker som polisen inte kan.

Till exempel krävde han att få målningen levererad från Polen ända in på det egna kontoret. Konsthandlaren sade att han agerade på uppdrag av en 85-årig polsk man som dock inte hade några papper på hur han köpt ”Le jardin”.

Efter hårda förhandlingar lyckades Marinello få behålla målningen som han genast låste in i ett kassaskåp vars nyckel han för säkerhets skull inte hade själv. Varken konsthandlaren eller hans uppdragsgivare fick någon ekonomisk ersättning, enligt Marinello.

Polisen har hittills inte visat något intresse för att ta upp utredningen av det vid det här laget preskriberade brottet.

Erika Josefsson/TT Spektra

erika.josefsson@ttspektra.se

Mer läsning

Annons