Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Konstgjord andning” – sprudlande energisk och fängslande

/

Örjan Abrahamsson är helt hänförd av Ricardo Piglias roman ”Konstgjord andning” från 1980, som nu kommer på svenska.

Annons

Den unge författaren Renzi har just debuterat med en genomskinligt förklädd, självbiografisk roman när familjens, och därmed romanens enda minnesvärda personen, svarta får alternativt hjälte, hör av sig. Brevledes.

Den mystiske, förvunne morbrodern Marcelo Maggi, som frankt förklarar att ingen ”någonsin lyckats skapa god litteratur utifrån familjehistorier”. När fantasin tryter är detaljerna avgörande. Renzi har fått det viktigaste om bakfoten, enligt Maggi.

Det är upptakten till argentinske Ricardo Piglias roman ”Konstgjord andning” från 1980, nu på svenska. En senkommen men desto mer välkommen överraskning. Det är inte bara en argentinsk utan latinamerikansk klassiker.

Rentav, som Ulf Eriksson noterar i förordet, den felande länken mellan den latinamerikanska boomens giganter och dess senare, innovativa revoltörer som Roberto Bolaño.

Framför allt känns ”Konstgjord andning” lika sprudlande energisk som aktuell, rentav samtida. Det är härligt tankeväckande litteratur och fängslande, smått thrillerartad underhållning i en oslagbar kombination. Därtill har Yvonne Blank skapat magnifikt njutbar svenska av Piglias intrikata men sinnrikt eleganta prosa.

Att återge romanens handling är enkelt, dock endast inledningsvis. ”Konstgjord andning” är kameleontisk roman, en vitter labyrint som även torde ha desorienterat labyrintens mästare, en av Piglias viktigaste inspiratörer, landsmannen Jorge Luis Borges.

Istället för familjetrams vill Maggi intressera Renzi för ett helt annat projekt, baserad på Argentinas alltför närvarande, krigiska förflutna – Piglia skrev ”Konstgjord andning” mitt under den argentinska militärjuntans diktatur och smutsiga krig 1976-1983.

Maggi har fått exklusiv tillgång till en viss Enrique Ossorios hemliga arkiv. Ossorio var på 1830-talet sekreterare, möjligen förrädare, åt den dåvarande diktatorn, general de Rosas, innan Ossorio flydde till Amerika, blev stormrik i guldrushens Kalifornien, flyttade till New York där han började skriva på en utopisk roman om Argentina – anno 1979. Redan 1850 skriver Ossorio sitt första ”från framtiden”.

Av oklara, kanske obskyra skäl vill Maggi – är han en av Militärjuntans oräkneliga fiender? – att Renzi ska fullborda projektet. Efter många brev övertalas brorsonen att lämna Buenos Aires för en avlägsen småstad, där Maggis vän, den minst like den gåtfulle polske emigranten Tardewski väntar.

Tardewski – lätt igenkänd som författaren Witold Gombrowicz – håller senare Renzi vaken en hel natt med en kuriös och fabulös monolog där den polske exilförfattaren avslöjar sitt livs upptäckt: att Kafka på sitt favoritcafé Arco i Prag åren kring 1910 överhörde en österrikisk desertör tala om sina politiska idéer och drömmar, som gav Kafka incitamentet till sin mardrömslitteratur. Drömmarens namn? Adolf Hitler.

Romanens sinnrika vävnad, med alla askar i askar, bokens otaliga referenser till Argentinas historia och litteratur – sammantaget borde det göra romanen nära nog ogenomtränglig för en fåkunnig läsare.

Sant är att ”Konstgjord andning” är utmanande, komplex, komplicerad. Visst kräver den sin läsare, men Piglias stil är så förförande rik och flödande elegant att jag läser romanen med lika delar nöje och förtjusning. Nej, berusning!

”Konstgjord andning” är inte svårläst, däremot svårlöst. Det är en öppen, ja, vidöppen roman av det slag som få författare i dag vågar skriva.

Annons