Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kultförfattare på Folkteatern

Annons

Folkteatern lyfter upp en kultförfattare på scenen i höst.

Neil Gaiman har skrivit Vargar i väggarna som Folkteatern nu gör familjeteater av.

Neil Gaiman är mest känd för världssuccén Coraline och den ambitiösa och märkvärda tecknade serien The Sandman. Han är också manusförfattare till filmen Beowulf.

Vargar i väggarna är en mardrömsberättelse om en liten flicka som anar att allt inte står rätt till hemma i huset, men ingen tror henne när hon påstår att det finns odjur i väggarna. Boken, som ännu inte finns på svenska, är en på många vis symbolisk historia om rädsla, trygghet, gränser och fantasi som Gaiman gjort tillsammans med konstnären Dave McKean. På Folkteatern står Michael Cocke för regin och premiär blir det i Sandviken den 22 oktober.

Den andra urpremiären är komedi som utspelar sig på den alltmer påtagliga marknaden.

Martin Pareto, mest känd som skådespelare i Folkteaterns ensemble, har skrivit Kyssen, som beskrivs som en humoristisk och musikalisk föreställning om svårigheten att hitta det perfekta ögonblicket. Martin Pareto har tidigare skrivit pjäsen Blonderade ögonbryn som bars av en ibland mycket sorgsen humor som ibland förde tankarna till Staffan Göthe och Kristina Lugn. I Kyssen medverkar fem sångare och fem skådespelare, däribland Martin Pareto själv. Regissör är Öllegård Groundstroem. Premiär blir det den 15 oktober i Gävle.

Två nya communityprojekt möter Gävleborgspubliken under hösten 2011.

Det ena heter Ljusdals Romeo och Julia och är tänkt att gestalta Ljusdal tillsammans med invånarna själva. För regin står Reine Löf och premiär blir det den 2 oktober.

Det andra heter Skuld – den som står i skuld är icke fri och har vuxit fram tillsammans med människor som är försatta i ekonomisk skuld. För texten står Max Hebert och för regin Reine Löf. Premiären sker under hösten 2011.

Dessutom fortsätter två lovordade förställningar att turnera: Morbror Vanja av Anton Tjechov och Sin ensamma kropp baserad på Elsie Johanssons berättelse.

Folkteatern fortsätter också med öppna repetitioner på olika platser. Likaså arrangeras fortsatta seminarier kring den nya kulturpolitiken.

I höstens repertoarer speglas tydligare än på länge skillnaderna mellan länsteatrarnas inriktning. Medan regionteatrarna i grannlänen möter publiken med stora klassikersatsningar (Tolvskillingsoperan och Mefisto i Uppsala, Spelman på taket och Othello i Dalarna) kommer Folkteatern ett annat slags erbjudande till sin publik, som på många vis verkar genomsyras av den fleråriga satsningen på communityprojekt. Communityteater innebär att texten, tolkningen, framförandet osv springer ur en dialog med en publikgrupp.

– Inom communityteaterns ramar kan den professionella teatern reflektera över samhälle och livsfrågor tillsammans med människor utanför institutionen, kommenterar Folkteatern i sitt pressmeddelande.

– Det öppnar för ett samarbete mellan den som äger berättelsen och den som har verktyget och kunskapen att ge det gestaltning. I många fall kan denna arbetsform möta och skapa sammanhang med deltagare och publik som aldrig annars kommer i kontakt med teater.

Mer läsning

Annons