Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Motsägelsefullt, Colding

Gunnar Colding avböjer vidare debatt i sitt inlägg 8/6. Det är förståeligt, för visst blir det knepigt ibland.

Annons

 

Tydligen tog mitt inlägg versus Kinander skruv så till den grad att Colding, ivrigt fläktande med orddraperierna, inte märker att han motsäger sig själv, på själva den springande punkten och allt. Å ena sidan missunnar Colding ingen att ”hålla på med sitt”, i det här fallet musik skriven efter världskrigen. Å andra sidan skriver han att ”vi är många som inte längre accepterar att, inom konserthusens svindyra elitserie, bli tvångsuppfostrade i ”nya påhittade, intellektuella konstruktioner med kortast möjliga bäst-före-datum”. Dvs alla ”ismer” uppkomna efter första eller åtminstone andra världskriget.”

Jag kan inte läsa det på annat sätt än att Colding, Kinander plus en hel hop anonyma människor (tänk om de alla ville träda fram) inte unnar oss som gillar orkestermusik av a-l-l-a stilar att i något enda konserthus få höra sådan, framförd av någon symfoniorkester. Alltså även, men observera, alls icke uteslutande, musik från modernismen och framåt. Colding skriver det klart och tydligt och kan inte mena annat.

Hans klubb accepterar inte att sådant spelas, alltså unnar hans klubb oss inte denna musik, i Gävle konserthus eller annorstädes. Det står där som det står. Och visst är Colding och hans vänner fria att tycka och kräva vad de vill. Det enda jag kan hoppas på är att ingen med makt att styra repertoaren tar Coldings och hans klubbkompisars begäran för rättesnöre.

Mer läsning

Annons