Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Austen som opera

Annons

Mr Darcy och Lizzy Bennet har lämnat djupa avtryck i film- såväl som tv-historien. Nu blir Jane Austens älskade klassiker opera. På Vadstena slott är repetitionerna av ”Stolthet och fördom” i full gång. Regnet rinner längs fönsterrutorna. Inne i bröllopssalen dansas det så att svetten lackar på den rejält obekväme Mr Darcy. Det är bal och Mrs Bennet gör allt för att få sina döttrar bortgifta och säkra arvet från Mr Bennet. Orättvisan med fideikomiss, att egendom aldrig kan ärvas av – Dansa, dansa! uppmanar Mrs Bennet alltmer desperat.

Klockan närmar sig tio och ännu är ingen av hennes döttrar gift.

– Jag har länge tänkt att Jane Austen skulle passa bra som operett eller operakomik. Att det blev just ”Stolthet och fördom” av alla hennes verk beror på att jag har en förkärlek för kvinnoröster, säger tonsättare Daniel Nelson.

Och kvinnor finns det gott om i ”Stolthet och fördom”. De är så många att man har blivit tvungna att skala bort ett par stycken. Fem döttrar har blivit tre och Lady Catherine de Bourgh har fått stryka på foten. En av de största utmaningarna för librettisten Sofia Fredén var att få ned Jane Austens invecklade jätteverk till de 30 sidor glest skriven dialog som ryms i föreställningen.

På scenen fortsätter dansen. Lizzy närmar sig Mr Darcy som stammar något obegripligt och vänder på klacken. I Colin Firths skepnad blev Mr Darcy en charmör han knappast är i Austens bok. Där är han en betydligt torrare kavaljer.

– Han är så socialt inkompetent i den här stela miljön. När kärleken drabbar honom fungerar han inte alls. Det är något rörande med det, säger John Kinell som har fått mer och mer förståelse för sin rollfigur.

– Från början var han ganska svår att tycka om, men jag har förstått att han helt enkelt är mänsklig. Vem har inte stått på en fest och stirrat in i bokhyllan halva kvällen?

För Elisabeth Meyer var det lättare. Hon föll för sin namne och rollfigur Elisabeth Bennet första gången hon läste ”Stolthet och fördom”.

– Jag gillar Lizzy otroligt mycket. Det är häftigt att hon var så modern och stod upp för sig själv under den tiden. Jag har förstått att hon speglar ganska mycket av Jane Austen själv, säger Elisabeth Meyer som började som korist inom Vadstenaakademien och nu gör en av sina största roller.

De många sångnumren är en ordentlig utmaning för rösten men efter flera avancerade utbildningar känner den 24-åriga sopranen sig redo för en huvudroll. Men hon kan inte låta bli att fundera över förväntningarna.

– Jag tror att folk förväntar sig mycket när man har en så här stor roll. Och visst, jag har pluggat mycket men jag har inte så mycket erfarenhet ännu, säger Elisabeth Meyer.

Intresset för sommarens nyskrivna opera har varit enormt, en vecka innan premiären är alla 12 föreställningar slutsålda. Om det beror på Jane Austen eller en- semblen spelar mindre roll.

En hjärtslitande klassiker i slottsmiljö är en utmärkt introduktion till operakonsten.

– Folk känner till historien, jag tror att det är det som drar mest. Då är det kul att kunna visa upp nåt som är bra rent musikaliskt utan att vara svårtillgängligt. Det finns en hel del örhängen som verkligen fastnar, säger Elisabeth Meyer.

Folk känner till historien, jag tror att det är det som drar mest.

Mer läsning

Annons