Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den barocka drömscenen

/

Kirsten Blaise vurmar för 1700-talet. Att få sjunga i ”Orlando Paladino” på Drottningholms slottsteater, med premiär i dag söndag, kan alltså inte bli mer rätt för den kritikerhyllade sopranen från USA som annars världsturnerar med skådespelaren John Malkovich och en barockorkester.

Annons

Att spela på Drottningholms slottsteater har alltid varit en dröm för den amerikanska sopranen Kirsten Blaise, alltsedan hon som tonåring ofta lyssnade på skivinspelningar därifrån. Nu står hon i den intakta 1700-talsmiljön som Drottning Angelica i Joseph Haydns ”Orlando Paladino” från 1782, baserad på den medeltida legenden om riddaren Roland som blir galen av kärlek.

– För mig som sjunger mycket barockmusik är det en otrolig upplevelse att få arbeta i en miljö från samma tid som när musiken skrevs. Det är en väldigt speciell plats, oerhört inspirerande. Bara att känna lukten av gammalt trä och föreställa sig alla människor som en gång har varit här är ju helt fantastiskt.

Att den belgiska barockexperten Sigrid T’Hooft sätter upp ”Orlando Paladino” enligt konceptet HIP, Historically informed performance, gör inte tidsresan in i 1700-talet mindre intensiv. Idén är att framföra verket så tidstroget som möjligt sett till såväl musik som dräkter, rörelsemönster och kroppsspråk.

– Det är andra gången jag jobbar med Sigrid, så jag visste ungefär vad jag gav mig in på. Det är en fantastisk metod som stödjer musiken och vice versa, vilket gör upplevelsen fulländad.

När vi träffas i Drottningholmsteaterns Déjeunersalong bär Kirsten Blaise fortfarande sin vackra 1700-talsdräkt som är sydd exakt enligt dåtidens mönster och tyger.

Hur är den att bära?

– Den är inte obekväm. Däremot är den ganska tung. Men jag ska inte klaga. Mina manliga kollegor har det värre. Orlando (tenoren Rickard Söderberg) bär exempelvis en riddarrustning! Själv har jag två korsetter och tre kjolar under klänningen. Så förhoppningsvis blir inte vädret bättre för då blir det väldigt svettigt!

Tillsammans med John Malkovich världsturnerar du sedan 2009 med två musikteateruppsättningar. Kommer ni till Sverige?

– Jag hoppas det! Det skulle vara fantastiskt att sätta upp en av dem här på Drottningholms slottsteater eftersom musiken framförs av en levande barockorkester. Men tyvärr är det ganska dyra produktioner så det är nog inte möjligt.

Den belgiska regissören Sigrid T’Hooft är en internationellt erkänd auktoritet på 1700-talets rörelsemönster och scenspråk som jobbar enligt konceptet HIP, Historically informed performance. Syftet är att skapa en autentisk helhetsupplevelse som smälter samman med verket.

Är det vanligt att arbeta enligt HIP-metoden inom operavärlden?

– Nej, det finns bara några till i Europa som gör det, men det är på väg. Det kommer fler och fler uppsättningar.

Vad är HIP?

– Att vad du ser är vad du hör. Det är inte min mening att rekonstruera en gammal föreställning. Det är inte heller möjligt eftersom jag lever i dag. Vad jag gör är att jag använder all den kunskap som finns om ett verks uppkomst - spelstil, kostymer färger, scenografi - och försöker applicera den på en uppsättning.

Hur lär du ut metoden till ensemblen?

– I originaluppsättningen av ”Orlando Paladino” är rollerna nästan som seriefigurer, oerhört komiska och grovt tillyxade. Det har jag försökt förmedla. Men på 1700-talet fanns det inga regissörer. Istället var varje sångare sin egen regissör och de agerade bara enligt vad som stod i librettot. I dag har vi lärt oss att tolka våra roller och regissören har en egen idé som han försöker förmedla till ensemblen. Vad jag gör är istället att lära dem reglerna, dåtidens kroppsspråk, hur de ska använda sina händer och agera på ett mer elegant och högtravande sätt än vad vi gör idag. Efter två veckor hoppas jag att de kan så mycket att de själva kan improvisera inom denna kanon av regler.

Med ”Orlando Paladino” skapar Sigrid T’Hooft sitt andra verk för Drottningholms slottsteater. För ett år sedan satte hon upp ”Cos“ fan tutte” med elever från Operahögskolan.

n OPERA

Belgiska Sigrid T’Hooft regisserar ”Orlando Paladino” på Drottningholms slottsteater.

Den amerikanska sopranen Kirsten Blaise spelar Angelica, drottning av Kathay, i Drottningholms slottsteaters uppsättning ”Orlando Paladino”.

Mer läsning

Annons