Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett verk i musik och bild

Annons

Från taket ovanför scenen i Gevaliasalen i konserthuset i Gävle hänger sex rektangulära skärmar; på scenen är orkestern komplett med flygel och harpa.

Musikerna stämmer instrumenten, flöjtisterna tar skärande toner. I kväll är något särskilt; ett uruppförande.

I ett unikt samarbete har kompositören Mattias Lysell och filmaren Adam Wittsell skapat Routes – ett verk i musik och bild, och när ljuset släcks och musiken stillsamt enahanda strömmar över oss, strömmar filmen över skärmarna.

Bilder av våt asfalt, av lysrören i en tunnel som sammanfaller, glider isär, glider över varandra, blundar, flimrar, splittras, suddas ut.

Musiken, med sitt envisa motiv och en ton som upprepar oändligheten, är omväxlande romantisk, dramatisk, lite skärrad eller bara trist som när en chaufför besviket kör utan att tänka.

Längre in i stycket håller vi andan. Allt blir tungt av rädsla och outhärdligt spännande. Något väcks av musiken som inte skulle fungera utan bilderna.

Lysell och Wittsell har lyckats att smälta samman sina medier och enkelheten i både ton och bild erövrar oss.

Efter paus norskt. Edvard Grieg skrev sina Symfoniska danser 1898, när Norge snart skulle skiljas från Sverige.

Norge byggde på sin nationella kultur och Grieg letade i folkloren efter det ursprungliga äkta norska.

Griegs Symfoniska danser är nationalromantiska, men dirigenten Mats Rondin presenterar dem som distinkt hållna och djupt personliga.

Lena Thomsson

Mer läsning

Annons