Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya ljud ur liten tuba

/
  • Mats Nilsson med partituret och Mikael Carlsson med sitt eufonium. Den 23 oktober            uruppförs verket Eufonium Carneval i Konserthuset i Gävle.
  • En dag hade pappa Gösta lämnat en kontrabas i köket. Mats blev nyfiken, fick prova, satte på popmusik på skivspelaren och upptäckte att han kunde kompa på basen. Det blev kärlek vid första ögonblicket. Nu skriver han egen musik.

Snart kommer ny musik ur en välljudande liten tuba. Två musiker med Gävleanknytning, Mikael Carlsson och Mats Nilsson står bakom ett uruppförande, med instrumentet eufonium, i Konserthuset den 23 oktober.

Annons

Eufonium är ett brassinstrument, en liten tuba och expert på det instrumentet är Mikael Carlsson, gävlebo som är bastrombonist i Kungliga Hovkapellet i Stockholm, alltså operaorkestern.

För det instrumentet har Mats Nilsson, tidigare gävlebo och kontrabasist i Kungliga Filharmoniska orkestern skrivit en konsert, Eufonium Carneval, ett verk som kommer att uruppföras söndagen den 23 oktober i Konserthuset i Gävle.

Då kommer Gevaliasalen att fyllas av brassmusik, ett möte mellan amatörerna i Gestrike Brassband, som bildades för bara ett par år sedan och proffsen i Stockholm Brassband, som vann SM i Brassband för två år sedan.

Om hur allt detta kommer sig sitter jag och pratar med Mats och Micke en solig eftermiddag i trädgården hemma hos Micke. Mats har kommit till stan för att spela med Gävle musikskolas Veteranblåsorkester.

– Jag var med i blåsorkestern när jag gick i musikskolan i Gävle. Kaj-Åke Nilsson ledde orkestern och han ställde stora krav på oss. Vi blev en fantastiskt bra orkester med bra gemenskap, minns Mats Nilsson.

Men platsar en bas i en blåsorkester?

Jo, det ingår alltid kontrabas i blåsorkestrar och när man marscherar spelar basisten bastrumma eller cymbal som i de sammanhangen kallas bäckar.

Mats kamrater från blåsorkestern träffas en gång varje år och ger konsert. Även Micke ska vara med den här gången, inhoppare för trombonisten Jonas Bylund som har förhinder.

De har en alldeles speciell relation, Mats Nilsson och Micke Carlsson.

De träffades när Mats hade tagit tjänstledigt från tjänsten i Filharmonin för att dirigera Cats på Chinateatern i Stockholm 1987.

Mats var nyfiken och ville utvecklas genom att dirigera och prova på annat än den klassiska repertoaren. En av två blåsare i den lilla orkestern var Micke.

De blev goda vänner eftersom de delade musikaliska värderingar och dessutom trivdes gott i varandras sällskap.

Samarbetet fortsatte med West Side Story och Annie Get Your Gun och då fick Micke hoppa in som dirigent eftersom Mats hade fått tillökning i familjen med lilla Alice.

Redan då hade deras relation utvecklats ytterligare.

– Jag sammanförde min syster Magdalena med Micke när jag hade inflyttningsfest 1991. Dagen efter ringde Micke och frågade efter Magdalenas telefonnummer. Så blev de ett par och eftersom Magdalena hade en bra tjänst vid musikskolan i Gävle var det naturligt att Micke flyttade till Gävle, berättar Mats.

Och Micke bekräftar.

– Att flytta till Gävle har jag aldrig ångrat. Det är en jättefin stad och det är skönt att komma från hetsen i Stockholm till den fina miljön i Gävle.

Att pendla är inga problem, säger Micke.

Efter att ha spelat med Blåsarsymfonikerna och i musikalorkestrar kom Micke till Hovkapellet 1992 där han fick tjänsten som bastrombonist och i den ingår även ett antal biinstrument, kontrabastrombon, eufonium och cimbasso.

Micke trivs i operaorkestern.

– Det är en otrolig arbetsplats där jag får spela vacker musik.

Men hur kommer det sig att kontrabasisten och dirigenten Mats Nilsson skriver musik? Dessutom till sin svåger?

– Det är inte så ovanligt att musiker börja skriva musik när de blir äldre, säger Mats som nu tycks vara på väg in i en tredje karriär.

Han är son till Gösta Nilsson, legendarisk flöjtist i symfoniorkestern, dirigent och inte minst under många år rektor för Musikskolan i Gävle.

Gösta Nilsson var en klok man som utan pekpinnar lyckades få alla sina tre barn att bli musiker.

Mats hade provat på en rad instrument, även flöjt, men inget var riktigt kul. Men en dag hade Gösta lämnat en kontrabas i köket. Mats blev nyfiken, fick prova, tog ner instrumentet i källaren, satte på popmusik på skivspelaren och upptäckte att han kunde kompa på basen. Det blev kärlek vid första ögonblicket. Efter utbildning vid Musikhögskolan i Stockholm fick Mats tjänst som kontrabasist i orkestern i Gävle.

Men efter drygt sju år i orkestern, på Trettondagen 1985 lämnade han Gävle och åkte på vinst och förlust till Stockholm. Han tänkte att han nog skulle få vikariat i Filharmonin, och det fick han.

– Men viktigast var nog att jag ville till Stockholm för att spela elbas i underhållningsmusik och även spela jazz. Jag var ung och kaxig. I dag hade jag nog inte vågat, minns Mats.

Redan efter ett år tvingades Mats säga upp sig från Filharmonin när han fick jobbet som dirigent för Cats som hade premiär 1987. Han fick inte tjänstledigt efter så kort tid i orkestern.

Nu, nästan 25 år senare kan han konstatera att han fått precis det han önskade när han lämnade Gävle, nämligen att variera upplevelsen med att spela en stor Mahler-symfoni i Stockholms konserthus med att dirigera, senast Kristina från Duvemåla på Cirkus i Stockholm, ett smickrande uppdrag och Sound of Music på Göta Lejon med Carola och Tommy Körberg.

Och arrangerat musik har han gjort under hela tiden.

Att skriva musik för Micke har sina fördelar, säger Mats.

– Det är speciellt när man skriver för en solist som man känner väl.

Han har bland mycket annat skrivit en flöjtkonsert för sin kollega i Filharmonin, Jan Bengtsson.

För Micke har han tidigare skrivit Noviletta, ett halvtimmeslångt stycke som finns i två versioner, en för symfoniorkester och en för blåsorkester. I båda fallen spelar solisten både tenortrombon, bastrombon och eufonium.

Det stycket hade premiär för två år sedan i Visby med Gotlandsmusiken och har redan funnit sin väg ut i världen.

Det är Mats och Mickes förhoppning och önskan att symfoniorkestern i Gävle också ska framföra det stycket i framtiden. Men innan dess är det uruppförande av Eufonium Carneval med Mikael Carlsson som solist.

Och Mats fortsätter med sitt komponerande. Han har fått uppdrag att skriva musiken till en musikal om ryssarnas försök att invadera Gotland i början av 1900-talet. Librettot är redan klart och i mars ges verket i konsertversion för att sedan iscensättas i Visby nästa sommar.

Kerstin Monk

Fotnot: Namnet eufonium kommer från det grekiska ordet eufonion som betyder välljudande.

Mer läsning

Annons