Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Virtuos mitt i nuet

Annons

Vi håller andan när Grigory Sokolov gör entré i Gävle konserthus.

Han är en diva, han låter oss vänta och vi inser hur rätt han har. Musik uppträder i ögonblicket så som dramatiken uppstår i nuet.

Sokolovs levande förhållande till instrumentet innebär ett genuint intresse för att driva ut musikens och kompositörens intentioner ur styckena. Bara få inspelningar finns av Sokolov. Den kan inte förmeras, tryckas ut i plast och spelas upp i mediokra musikanläggningar i våra hus.

Sokolov vid flygeln passar utmärkt i Gävle konserthus som har en absolut glasklar ljudbild som gör Solokovs speciella anslag rättvisa. Tonerna blir genomskinliga och förmår bära musiken utan att tveka. Vi missar inte ett enda av Bachs på papper nedtecknade ljud.

Så blir kvällen helig av koncentrationen. Här stör ingenting lyssnandet. Inga stråkar, inga notställ, ingen dirigent. Efter paus är det ljuvligt musikaliskt. 1800-talets Brahms tolkar 1700-talets Händel; ut till oss via Sokolov.

Brahms har blivit Gävlepublikens gunstling denna säregna musikhöst med stora upplevelser – nu gör sig modernismen påmind i Sokolovs naket avskalade spel.

Scenen ligger nästan i dunkel och undret framför oss sker utan noter. Sokolov är ingen artist, han är mediet som framlägger åt oss det innersta av musiken. I denna föreställning har musiken huvudrollen – bortom tonsättare, notblad, fingersättning, framförande och musiker.

Då och då går en rörelse genom bänkraderna. Det är en behärskning för att inte applådera i detta egendomliga möte med en av vår tids största: virtuosen med det gyllene anslaget.

Lena Thomsson

Mer läsning

Annons