Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Annorlunda Dramatensatsning

/
  • Dansvår – och annat på Gävle teater i vår: Affischbild från Skånes Dansteaters ”Interference”
  • Cullbergbalettens ”Position of        elsewhere 3”, Yamato – The Drummers of Japan, Riksteaterns” Gäckanden”, Teater Tribunalens ”Etnoporr” och Dramatens ”Bernardas hus”.

Teaterhösten var mager på Gävle teater. I alla fall om vi såg till dramaproduktionerna, den så kallade talteatern, all dramatiks stomme.

Annons

Det var nu inte intendenten Anders Weicks fel. Teaterkrisen hade sett till att inga större produktioner fanns att tillgå på marknaden. I stället mest småvarma rätter. Picknick, stå-upp, shower. Men Lill-Babs jubileumsshow var lysande med Lill-Babs själv som gudabenådad artist.

Så många besök blev det inte för mig på teatern och höstens stora teaterhändelse, Noréns nya drama, var som att ta sig igenom ett nattsvart helvete. Man kan ha roligare saker för sig en fredagskväll.

Men nu är det snart vår på teatern och Anders Weick stormar in med nya friska vindar. Med lite god vilja räknar jag till hela åtta stycken dramahistorier och fyra dansprogram med idel välrenommerade companier.

En musikal, några shower i lite obestämt gränsöverskridande genrer. Bara ett par ståuppare (om jag nu räknat rätt) och lika få picknickprogram.

Det som bådar gott för framtiden är det samarbete som inletts med Dramaten. Sex platser i Sverige är inblandande i satsningen och Gävle är en av dem.

Det är i april det händer i vår. Man ger nytillträdde chefen för Dramaten, Marie-Louise Ekmans ”Gäckanden” i hennes och maken Gösta Ekmans regi med Marie Göranzon och Gunilla Nyroos i de ledande rollerna. ”Roligt och kärleksfullt om åldrandet”, står det i programmet. Skruvat och säkert kul, skulle jag själv tro. Det blir två föreställningar, tisdag den sjunde och onsdag den åttonde april.

Men redan ett par dagar tidigare, söndagen den 5 april inleds Dramatengästspelet. Dock på ett sätt som är lite annorlunda.

Det blir nämligen något som Anders Weick tidigare aldrig velat ge sig in på: Filmad teater. På teatern! En värsting-projektor har hyrts in som kan ge en sällan skådad bildkvalitet, efter vad som sägs. Duken är på nio gånger sex meter.

Man ger Lorcas ”Bernardas hus”, som bekant en riktig klassiker, i Christian Tomners regi. Marie Göranzon spelar änkan fru Bernarda som håller sina döttrar instängda i sorgen efter sin döde make. Med är också Basia Frydman, Tanja Lorentzon, Lina Englund, Melinda Kinnaman, Julia Dufvenius, Anita Wall, Wallis Grahn med flera.

Det här experimentet, om det slår väl ut, kan innebära en ljusnande framtid. Varför inte direktsända teaterföreställningar på filmduken? Sitta och se en Dramatenpremiär i Gävle!

Ungefär som de direktöverföringar som getts i Sandvikens Folkets hus av operor från Metropolitan i New York

Men projektorn kostar skjortan och sponsorer behövs. Och Dramatens uppdrag att också visa sig ”live” ute i landet – hur blir det med det om man kan ta sådana här genvägar?

Dramatengästspelet fortsätter med ännu en föreställning som är en smula annorlunda. Det handlar om en ”gestaltad läsning” av Victoria Benedictssons ”Den bergtagna”. Vi möter alltså skådespelarna i det ögonblick när de ska släppa manus och just innan kläder, scenografi och scenerier lagts fast.

Det är på ”genombrottets kvinnor” inom dramatiken i slutet på 1800-talet man på Dramaten satsat sedan 2007. Och då med den här formen av dramatisk framställning.

Den bergtagna görs av Stina Ekblad och/eller Iréne Lind. Bland övriga skådespelare märks Thérèse Brunnander, Björn Granath, Kicki Bramberg.

Detta sker alltså i månaden april. Men redan i säsongstarten nu i januari står dramatiken högt i kurs. Året på Gävle teater inleds sålunda tisdagen den 20 januari med Vilhelm Mobergs ”Änkeman Jarl”. I titelrollen som den snåle, giftaslystne änkemannen får vi se Björn Gustafsson spela mot Birgit Carlberg.

Liksom i ”Marknadsafton” har regissören Jan de Laval lagt in sång och musik i handlingen.

Den här gången är temat frireligiöst med sånger som ”Pärleporten”, ”O, store Gud” och ”Jag har hört om en stad ovan molnen”.

Näste man till rakning är Jonas, ”Ett öga rött”, Hassen Khemiri vars ”Fem gånger Gud” ges tisdagen därpå, den 27 januari. Vi får möta dramaläraren Rolf som vill sätta upp Strindbergs ”Ett drömspel” vilket eleverna vägrar. En föreställning från regionteatern Blekinge Kronoberg.

På ”lilla scenen” (uppe på scenen) ges den 13 februari ”Etnoporr” av America Vera-Zavala, känd från Norrsundets ”Finnjävlar”. Pjäsens sägs vara ”ett rasande angrepp på mångkulturbegreppet och en känga till alla som tror sig veta vad det betyder”. Låter onekligen intressant.

Tisdagen den 3 mars kommer Regionteater väst med en dramatisering av Marianne Fredrikssons ”Anna, Hanna och Johanna”. Regi av Judith Hollander och med Agneta Ahlin bland de medverkande.

Söndagen den 15 mars kommer Göran Stangertz och Kajsa Ernst från Helsingborgs stadsteater i ”Tills döden skiljer oss åt”.

Så till dansen. Självaste Cullbergbaletten är här den 19 februari med ett nytt verk av Johan Inger. Norrdans kommer den 19 mars, Skånes Dansteater den 20 april och hela teater- och danssäsongen avslutas den 29 april med Balettakademiens avgångsklassers slutproduktion.

Picknickkvällarna är den 3 februari, då det är ett program om Thore Skogman och den 24 mars då Petra Kvist och en tremannaorkester gestaltar Edith Piaf.

Stå upp blir det den 21 mars med Ronny Erikssons och hans ”Rum för rasande” samt den 25 april då Ulla Skoog och Trond Lindhem trallar vidare...

Fast det kanske mer är en show – var går gränserna? Show också med Richard Wolff som kommer med sin ”Tango” den 26 mars.

En ”trumshow i världsklass” sägs de vältränade japanernas ”Yamato – the drummers of Japan” vara. Besöket äger rum den första april.

”No way to treat a Lady” heter en thrillermusikal som gjort succé i Stockholm. Den kommer till Gävle teater 11 mars.

Så till sist men inte minst datum för de minsta: 31 januari (”Lilla grisen flyger” med Teater Spektakel), 7 mars (”Där skon klämmer!” med Provinsteatern), 4 april (”Vad sägeru nu då?” med Pygméteatern). Och det är lördagar som gäller dessa datum.

Den 27 och 28 februari är dagarna för Cirkusgymnasiets avgångsklass och den 22 april är det Ventildags.

Mer läsning

Annons