Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ellen Key – lysande, men ensam

/
  • Anna Söderling och Åsa Arhammar i musikteaterföreställningen om Ellen Key.
  • En komplicerad person, med många olika nyanser. Så ser dramatikern och regissören Agneta Elers Jarleman på Ellen Key.

Annons

Ellen Key, vem var hon? Agneta Elers Jarleman har skrivit en punkig pjäs som visar samhällsdebattören och frihetsaposteln i ett nytt ljus. I titeln beskrivs hon som lysande, modig och drömmande men också som mycket ensam.

– Hon var oerhört djärv och modig och nyskapande – och samtidigt speciell. När man ser på henne kan man inte gilla allt rakt av, men hon var otroligt spännande, säger Agneta Elers Jarleman.

Den 27 januari är det premiär på Smålands Musik & Teater för ”Ellen – lysande, modig, drömmande, ensam”.

Det är en musikalisk föreställning där skådespelarna Åsa Arhammar och Anna Söderling går in och ut ur Ellen Keys liv, men också gestaltar Keys vänner som författaren Victoria Benedictsson och Verner von Heidenstams älskarinna Ellen Belfrage.

En del av sångtexterna är hämtade ur ”Pelle Snusk”, uppfostringshistorien från 1800-talet där barn får avklippta fingrar eller brinner upp som straff för att de varit ouppfostrade.

– Ellen Key hade en sträng uppfostran med mycket ”rak i ryggen!” och hennes bröder bestraffades fysiskt. Att hon skrev ”Barnets århundrade”, en bok med en väldig respekt för barnets integritet, det kommer nog ur hennes egen uppfostran.

Det är inte första gången som Agneta Elers Jarleman gör tolkningar av kända svenskar på teaterscenen. August Strindberg, Karin Boye, Selma Lagerlöf och nu senast Gustaf Fröding hör till dem hon har gett ny röst i dramatiken. Men Ellen Key var möjligen en ännu större utmaning, eftersom hennes person väcker så motstridiga känslor.

– Hon var väldigt kontroversiell. Hon tyckte att kvinnor slängde bort sin kapacitet, men samtidigt värnade hon så mycket om idén att kvinnans uppgift var att älska. På det sättet var hon konservativ och kom i motsättning med delar av kvinnorörelsen.

När det gällde sitt eget privatliv var Ellen Key förtegen.

– Hon hade stark integritet och brände många av sina brev. Från 80-talet och framåt hade hon en kärleksförbindelse med en gift man, det var en oerhört stark och allvarlig upplevelse för henne. Men hon höll det hemligt och när hon dog sa hon ”ingen har någonsin älskat mig”, berättar Agneta Elers Jarleman.

Efter premiären på Smålands Musik & Teater i Jönköping kommer föreställningen att turnera i landet, främst i västra Sverige.

Sara Ullberg

sara.ullberg@ttspektra.se

Mer läsning

Annons