Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen kris på Gävle teater, inte

/

Ny vår på teatern och Gävle teater satsar för fullt. Bredd gäller fortfarande – men även Dramaten gör ett unikt gästspel.

Annons

Tjockt verkar programmet Gävle teaterns intendent Jonas Elverstig trycker i våra händer. Tjockare än vanligt?

– Kanske det är några fler föreställningar, säger han.

Ingen kris på Gävle teater, alltså.

En skön omväxling till alla andra branschers fall nedåt.

Jonas Elverstig är mycket glad över våren, trots att det treåriga samarbetsavtalet mellan Rikstetaern/Dramaten/Gävle teater gått ut kommer vi att kunna se föreställningar från båda i vår, tre föreställningar som bygger på tre nyskrivna, svenska skönlitterära verk dessutom: Den 6e mars Suasanna Alakoskis ”Håpas du trifs bra i fengelset” (Regionteatern Blekinge Kronoberg & Riksteatern) den 25e mars ”Jag ringer mina bröder” efter Jonas Hassen Khemiris roman (Malmö Stadsteater & Riksteatern) och den 16e april ”Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva”, efter Ann Heberleins bok – ett unikt Dramatengästspel utanför huvudstaden i vår.

Men inleder både på scenen och på nytt gör samarbetet med Gävles Institut för Digitala KonstArter (IDKA) med Appelquist och Lur (21/1) lite senare ”elgitarrkollektivet” KROCK (7/2).

Ett helt gäng standups har man lyckats locka, de två första med tydliga allvarliga stråk: Måns Möller (7/3) med ”Jävla Pajas – det här skojar du inte bort” (föreställningen handlar mycket om hans autistiske son) och Marika Carlssons ”En negers uppväxt” (13/4). Vidare Anders & Måns ”Primater med topplån” (14/4) samt Al Pitcher – Påtår Tour (25/4). Trolleriet skulle kanske kunna kallas för ”nytrolleri” eftersom det inte finns så många kaniner ur höga hattar i föreställningar som hos ”Brynolf & Ljung” (29.1) och barnteatern beskrivs som för de lite äldre barnen: Från fyra år är ”Hoppsan” med Teater Barbara (3/2) och från fem år ”Vill veta” med Teater Tre (10/3). Och så lite finskt gästspel med Teatteri Takomos ”En familj/Perheenjäsen” (11.33) och lite engelskt med The Mare Rider av Arcola Theatre från London (20/2).

Ungefär så. Bredden blir allt bredare, om man säger, och vem kan klandra dem i dag?

Inte riktigt jag när jag också kommer att få se en rad fina dansföreställningar i vår, som Russin (5/3) med Skånes Dansteater och de tre koreograferna Václav Kuneš, Nelson Rodriguez-Smith & Susanna Leinonen. Leinonen återvänder den 9e april med sex egna dansare i sin fullödiga dansföreställning ”Blinded Mind”. Och så en av de största vi har: Örjan Andersson, som den 18e april kommer med Andersson Dance och det verk man arbetat fram i Residans (det nu treåriga, sceniska folkdans- och folkmusikprojektet) på Dalateatern under hösten.

Bådar gott, det.

Mer läsning

Annons