Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Medea mitt i samtiden

/

Annons

Sviken, övergiven – fylld av rasande, svart kraft. Barnamörderskan Medea har fascinerat publiken i mer än 2 000 år. Nu har dramatikern Sara Stridsberg placerat henne i samtiden, skrämmande nära oss själva.
"Min kärlek är ett terrordåd. Min själ är ett sönderbränt fält där oskyldiga torteras. Och jag längtar fortfarande efter att förstöra något."
Orden är Medeas i Sara Stridsbergs pjäs "Medealand", en text som tätt följer Euripides klassiska drama men ändå helt är sin egen. Kvinnan som talar existerar här och nu, går inte att avfärda som huvudpersonen i en dammig antik myt.
– Det är så häftigt. Sara har skrivit ett drama som känns helt modernt, men ändå står väl förankrat i det grekiska dramat, konstaterar Ingela Olsson.
Efter 30 år som skådespelare gör hon sin regidebut med "Medealand". Ingela Olsson spelade huvudrollen i Sara Stridsbergs första pjäs "Valerie Solanas ska bli president i Amerika" och möjligheten att få jobba med Stridsberg igen var en av anledningarna till att hon tackade ja till regiuppdraget.
– Men egentligen är det Noomi Rapaces fel. Det är hon som har tjatat på mig från början att jag skulle regissera och det var hon som kom med den här konkreta idén. Det här känns mer som en fortsättning för mig på samarbetet med Noomi och Sara än att det är jättestort att jag regisserar, säger Ingela Olsson.
Det är också Noomi Rapace som gör rollen som Medea med Shanti Roney som Medeas svekfulle make. På en scen som förvandlats till en blandning mellan ett palats och ett garage utspelas makarnas färd mot undergången. Precis som i originalet drivs Medea obönhörligt mot beslutet att ta livet av sina egna barn.
– Man kan nästan inte tänka sig en värre tragedi, det är det svartaste hål som man kan föreställa sig, en mor som dödar sina barn. Jag tror att det provocerar en bild vi alla har av moderskap - den platsen måste i alla fall vara helig på denna jorden, säger Ingela Olsson och fortsätter:
– Men det är ju inte så, mödrar dödar barn. Om du letar hittar du massor av artiklar från nu och då, från Frankrike, Spanien, Italien och här om mödrar som faktiskt tar sina barn av daga. Det är en del av mänskligheten.
Går det att förstå Medea och hennes handlingar?
– Uppgiften är inte riktigt att förstå i betydelsen försvara. Vår uppgift är att undersöka om det är möjligt att följa Medea hela vägen – utan att sympatisera med hennes sak - går det att följa hela processen ända in i det där svarta, svarta beslutet?
Även om de allra flesta föräldrar aldrig någonsin skulle skada sina barn talar "Medealand" direkt även till "vanliga" mammor och pappor.
– Det handlar också om barns utsatthet, det är en extrem bild av att vara i sina föräldrars händer. I de flesta skilsmässor dödas inga barn, men jag kan svära på att i tusentals skilsmässor varje år så används barnen som slagträn för att manipulera situationen, säger Ingela Olsson.
Pjäsen är oerhört krävande, framför allt för Noomi Rapace i huvudrollen. Hon har dessutom varit tvungen att jobba med lanseringen av storfilmen "Män som hatar kvinnor" parallellt med slutrepetitionerna. Men det har inte påverkat arbetet med "Medealand", framhåller Ingela Olsson. Då väckte det mer oro när pjäsens kung Kreon sjukskrevs efter tre veckor.
– Jag blev inte skakad i mina grundvalar, men det var klart att jag kände "ojdå, hur gör vi nu? Men det är sådant som händer på teatern. Vi fick skjuta på premiären en vecka och försöka hitta en ny kung.
Med samma lugn beskriver hon sin inställning till framtiden och eventuella nya regiuppdrag.
– Skådespeleriet ligger mig självklart närmast. Jag har ägnat 30 år av mitt liv åt att skådespela, det här har jag hållit på med i sju veckor. Därmed inte sagt att jag inte kommer att regissera igen.
Sara Ullberg/TT Spektra

Mer läsning

Annons