Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vackra Doras vädjan

/

Vad är det du ser när du ser? Under sex lördagar under sommaren presenterar vi några av länsmuseets mest betraktade tavlor. Länsmuseet i Gävle har en av landets mest betydande samlingar av svensk konst utan­för storstäderna. Rettigs konstsalar, innehåller cirka 300 verk. De äldsta är från 1600-talet. Varje år har museet cirka 44 000 besökare.

Annons

När Dora Lamm sitter framför Carl Larssons staffli år 1903 är hon en avundsvärd kvinna.

Hon är 22 år och gift med en av Sveriges rikaste män. De har just köpt ett 1600-talsslott dit de ska flytta med sina två små söner och sin gigantiska konstsamling.

Föga anar hon i denna stund vilken vändning livet ska ta och vilken roll denna målning då ska spela i hennes liv.

Dora Lamm ser intresserat på Carl Larsson. De känner varandra väl. Målaren är nära vän med hennes far, Gustaf Upmark, som är Nationalmuseums chef och Larssons store välgörare.

Carl Larsson har redan målat stora porträtt av både honom och hans hustru, Eva Kindstrand.

Målarens hand är, som oftast, sensibel för det temperament och de rytmer som finns kring gestalten: En ostyrig lock i pannan. Barnets krängande i knäet. Handen som visar att hon i tanken redan är på väg till något annat.

Han målar hennes klänning så röd det bara går. Dora Lamm är en sprakande vacker kvinna.

Vid den här tiden, i början av 1900-talet, kan många läsa av också bildens indirekta budskap. Rekvisitan är arrangerad så att ingen ska kunna tvivla på hennes sociala status: Byrån buktar löftesrik rokoko, precis som stolen. Därtill den praktfulla urnan och kandelabern … men allra viktigast är 1700-talsgobelängen, som ägts av såväl Ludvig den XIV som av den svenska drottningen Lovisa Ulrika. Doras man, Carl Robert, har just köpt den från de kungliga samlingarna, lagom till bröllopet.

Carl Robert Lamm är 24 år äldre än Dora. När han beställer porträttet av sin unga hustru står han på livets krön; företagsmagnat, uppfinnare, konstsamlare och osannolikt välbärgad. Näsby slott stod som en utbränd ruin när han förälskade sig i trappan som stack fram mellan murarna. Nu är han på väg att bygga en ny, modern slottsbostad kring den, till sin familj och till sin konstsamling.

Den röda Dora, gestaltad av Sveriges främste konstnär, ska bli den juvelen i kronan.

I nära 40 år ska familjen Lamm bo på Näsby. De sista decennierna är tunga, för de drabbas hårt av de ekonomiska kriserna. Successivt säljer Carl Robert av deras konstsamling. När han går bort 1938, över 80 år gammal, blir familjens ekonomiska kris akut. Dora säljer först mark, sedan också slottet. Men Larsson-målningen, själva sammanfattningen av det stora livet som maka och mor, förmår hon inte göra sig av med. Att bjuda ut denna kärlekshandling på en offentlig auktion vore nära skandal och en otänkbar deklassering.

Det är nu Dora Lamm erinrar sig det museum som snart ska öppna i Gävle. Den nye museichefen Philibert Humbla är välrenommerad och har farit landet runt för att förstärka den samling som donerats. Dora tar kontakt.

Men Humbla tvingas säga nej. Pengarna saknas.

Men Humbla vet att det här är en affär där det symboliska kapitalet spelar minst lika stor roll som det ekonomiska. Efter några år har han tråcklat ihop en lösning. Det blir Gävles finanselit som undsätter Dora Lamm. Matton, Engwall, Ahlgren och många fler går samman för att göra en affär som är värdig den store finansmannens änka.

Och Dora Lamm, nu 60 år, blir så lättad över att tavlan, och därmed hennes historia, hittat en värdig plats för framtiden. Hon skänker ytterligare två verk, som på köpet: En skulptur av Carl Milles och en av Christian Eriksson.

Och sedan dess har hon med sin klara blick betraktat oss från museets vägg.

Senast målningen värderades handlade det om långt mer än tio miljoner.

Men pengar är inget man talar högt om. Om Dora Lamm får bestämma.

Mer läsning

Annons