Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varumärke? Verkligen?

Lasse Ekstrand ser hur en trygg utmaning tar plats bredvid fåniga ”Välkommen ombord”.

Annons

Gävles varumärke – i dagsläget inte mycket att hurra för – skall vässas.

I dessa postindustriella ödestider när ”city branding” är det som gäller. Fabrikerna tystnar och det måste satsas på något annat, intäktsbringande. Det gäller att tänka nytt. Locka. Attrahera. Sticka ut.

Fånigheten ”Välkommen ombord!” skall tydligen inte skrotas. Men Gävle skall bli ”upplevelsestad”. Man blir genast nyfiken och förväntansfull, vad läggs in i detta begrepp efter att ”upplevelseföretag” som Läkerol försvinner? Men så läser man (GD 18/2) att näringslivschefen Tove Elvelid, som knappast kan beskyllas för att vara banbrytande kreativ, stolt avslöjar att en slogan skall tilläggas: ”Trygg utmaning.”

Att bo i Gävle skall vara… tryggt utmanande. Inte för mycket. Lite så där lagom. En pirrning som mest måhända – sedan får det vara bra. Inget utanför boxen, inget galet eller utmärkande. Take it easy, gävlebo.

Det skall, med andra ord, vara som det alltid har varit, även om samtiden minst sagt är turbulent, kalla det ”upplevelsestad” eller inte: tråkigt och välbekant. Tryggt – som ett fungerande åldringsboende. Personalen kommer när man ringer. Inga obehagliga störningar. Rogivande och sömnigt.

Populistiskt, och en smula irriterat, är det frestande fråga: Är det detta skattepengarna ska gå till? Att kläcka tomheter av detta slag? För att inte tala om den påfallande visionsbristen hos makten i stan.

Efter vad jag kan förstå har en uppburen reklambyrå varit inblandad, lär ha kostat många sköna kulor. Men ”Trygg utmaning” luktar mer gråsosseri och sitt stilla i båten. Inget epokgörande skall ske. Glöm nytänkande.

Tryggheten framför allt. Jämnstrukenheten.

Medan Titanic – förlåt: staden – fortsätter att sjunka.

Lasse Ekstrand

Mer läsning

Annons