Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kund har rätt att få telefonen lagad

Annons

Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, rekommenderar e-handelsbolaget Prispress.com att kompensera en kvinna i Sandviken för en trasig telefon.

Fem månader efter det att kvinnan köpt telefonen av företaget slutade den att fungera. Den hade också haft en del småfel redan från början.

Eftersom det då fortfarande var garanti på telefonen vände sig kvinnan till Prispress.com för att få telefonen lagad.

Företaget vägrade och påstod att telefonen hade en fuktskada. Kvinnan nekade till att ha utsatt telefonen för fukt.

ARN skriver att det enligt konsumentköplagen är företagets sak att bevisa att telefonen har en fuktskada. Det går enkelt att göra genom att lämna telefonen till en serviceverkstad.

Eftersom man inte gjort det ska företaget laga telefonen utan kostnad för kunden trots att garantin nu har gått ut.