Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kvalitet huvudsaken

Annons

Den högre utbildningen är alltid satt under debatt. Det är naturligt eftersom utbildningsväsendet inte kan stå och stampa på en viss nivå. Uppbrottet från de gamla akademierna via utlokaliserade akademiska kurser skedde i god ordning vilket efter hand födde krav på att högskolorna skulle reformeras och att flera sådana skulle inrättas. I sin tur innebar det att den kommunala vuxenutbildningen vidgades, utbildningen gjordes tillgänglig för allt flera. Vilket bland annat gjorde gränsen mellan akademisk utbildning och kommunal vuxenutbildning ganska oskarp i många fall.

Nu står Sverige som helhet inför kravet att reformera utbildningen vid universitet och högskolor. Vinkeln är den här gången inte att flera ska få akademisk utbildning utan nu gäller – med kniven på strupen – att kvaliteten höjs.

Högskole- och forskningsminister Lars Leijonborg säger i en kommentar till den proposition om forskarutbildningen som lämnades till riksdagen på fredagen att ”vi nu utmanas av välfinansierade och välutrustade akademiska miljöer i främst USA och Asien” och det är den verkligheten vi har att se i vitögat. Särskilt Asien examinerar stora mängder vetenskapare av hög kvalitet och det är oerhört viktigt att Sverige kan hävda sig bättre än hittills i konkurrensen. Vi ska konkurrera om de viktigaste forskningsgenombrotten, de bästa forskarna, de duktigaste lärarna och de mest begåvade studenterna.

Leijonborg meddelar nu att de fem ansökningar som ligger inne från högskolor att förvandlas till universitet kommer att avslås. Inga uppgraderingar av högskolor till universitet kommer att godkännas. Det är viktigare, säger regeringen i propositionen, att de forskningsmiljöer som redan finns får bättre möjligheter att konkurrera än att skapa ett femtonde eller sextonde universitet. För att ytterligare skärpa konkurrensen och förstärka forskningen kommer det också att bli möjligt att ett universitets examensrätt dras in.

Självklart kommer regeringens linje att få kritik, alldeles oerhörd kritik, eftersom alla förslag i den här branschen får det. Det är dock glädjande att Leijonborg slår fast att få uppgifter är viktigare i vår tid än att vässa kvaliteten i utbildning och forskning. Medlen för att nå ett sådant mål kan alltid diskuteras men målet måste stå klart. Kunskapspolitiken är ett av alliansregeringens viktigaste reformområden – och ett område där folkpartiet har särskilda intressen.

Dimensioneringen av universitet och högskolor är i dag fullt tillräcklig men kvaliteten måste alltså upp. Det är med detta som så mycket annat, kvalitetskrav och redovisning av uppnådda kvalitetsmål sprider sig ringar på vattnet och inspirerar i hela organisationen.