Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lägg namnet Knez på minnet

Igor Knez blir en alltmer kraftfull signatur i Gävles konstliv. Poet, musiker, konstnär – tidigare har jag tagit del av en diktsamling och en utställning på Kulturkiosken.

Annons

Av övningar på nätet är jag inte särskilt intresserad – till det har jag vare sig tid eller nyfikenhet. Men vad jag förstår är han flitigt verksam där. Lägg till det att han är forskare i psykologi på högskolan i Gävle så har ni en upptagen man.

I dag är det extra roligt att berätta om Igor Knez. Hans utställning på galleri Majoo är en fullträff - varför inte dra till med sensation, varför knussla med orden? Den visar att Knez som konstnär, därtill självlärd - han betitlar sig själv så - går från klarhet till klarhet. De 13 oljorna i ”Dagar” bildar ett sammanhållet tema. En måndag, en tisdag, en torsdag, en fredag, en söndag med angivna klockslag växlar om med en julafton, en juldag, en midsommarafton, en midsommardag, Valborgsmässoafton, en första maj, Alla hjärtans dag och en nyårsafton. Klockslag även där.

Starkt expressiva figurer kan skönjas på bilderna. Juldagen går i tecknet av dagen efter. På nyårsaftonen ett par minuter före tolvslaget är det annat ljud i skällan och så vidare. Och någon vidare hjärtlighet verkar inte ha infunnit sig på Alla hjärtans dag. Och det är klart att man kan se psykologen Knez intresse för relationer även hos konstnären Knez. Men det är inte det som fascinerar mig så. Det är i stället stilen, tekniken, kraftfullheten i måleriet. I en liten dikt som inleder katalogbladet polemiserar Knez mot postmodernismen och kallar sig rätt och slätt en ”modernist som inte avbildar”.

Helt rätt. Här finns fart och fläkt som hos de amerikanska nyexpressionisterna. Ett informellt driv i attacken med spännande konturer kring de antydda gestalterna. Han lägger på tjockt med färg och går sen på den med kniven i högsta hugg. Effekten, ibland nästan tredimensionellt reliefartad blir en fröjd att se. Bilderna lever och skälver. Det känns som dansade man med i Igors takt.

Igor Knez alltså, Ovanligt namn. Glöm det inte.