Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Landstingets inköp ska granskas

Det finns tveksamheter kring hur inköpen sköts inom landstingets ambulansverksamhet i Gävleborg. Nu genomförs en revision för att granska rutinerna.

Annons

Vid en genomgång av ambulansverksamhetens räkenskaper för i fjol upptäcktes det en rad oklarheter kring organisationens inköpsrutiner.

– Det har gjorts många inköp från många olika leverantörer, säger Kjell Norman, chef för division operation dit ambulanssjukvården hör.

Det kan vara så att gällande regler inte följts och att en en alltför stor del av inköpen skett utan upphandling.

Externa revisorer har nu kopplats in för att granska organisationens rutiner för inköp och representation.

– Vi vill visa att vi tar seriöst på det här, därför är det bra att granskningen görs av någon utomstående, säger Kjell Norman.

Ambulanssjukvårdens verksamhetschef Peter Bergh avgick från sin post med omedelbar verkan i förra veckan. Hans avgång har inget med inköpsrutinerna att göra, enligt Kjell Norman.

– Nej, det handlade helt om att han kände sig trött och sliten och inte orkade ge 100 procent i chefsjobbet längre. Det var något vi kom fram till gemensamt, säger Kjell Norman.