Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lärare får hjälp med sexualkunskapen

Förra året gav Nathalie Simonsson ut ”Världens viktigaste bok”, en bok om sex och samlevnad för unga. I går ledde hon en kurs för lärare hur man utvecklar sexualundervisningen i skolorna.

Nathalie Simonsson är sexualupplysare på RFSU och författare till ”Världens viktigaste bok: om kroppen, känslor och sex” som riktar sig till unga mellan 10-13 år. Igår ledde hon kurs för 27 lärare i ABF Gästrikebygdens lokaler om hur man pratar med den målgruppen om kroppen, relationer och normer. Kursen riktar sig specifikt till lärare och syftar till att visa hur man på ett pedagogiskt sätt integrerar sexualkunskap i undervisningen.

På kursen diskuterades ämnen som varför sexualkunskap är viktigt och att det inte bara handlar om frågor om kroppen utan även hur man pratar om självkänsla och identitet. Nathalie Simonsson menar att det finns tydliga formuleringar kring hur skolan ska integrera sexualkunskap i undervisningen men att inte alla skolor riktigt lever upp till dem:

– Lärare har generellt sett lite eller ingen utbildning i hur man ska bemöta ungas frågor. Det gäller inte bara sexualkunskap biologiskt utan även hur man talar kring frågor om den egna självbilden. Det berör så många fler ämnen än bara biologi och borde även diskuteras i ämnen som till exempel religion och samhällskunskap.

Under ett kursmoment vid namn ”Titta, vrid och vänd” blir lärarna instruerade att uppmuntra till lek på sexualkunskapen. Nathalie Simonsson visar hur man avdramatiserar elevernas inställning till mensskydd och kondomer genom att låta eleverna leka och doppa tamponger i vatten, blåsa upp kondomer eller trä dem på handen.

I en av kursens gruppövningar blir kursdeltagarna indelade i grupper i vilka de får lappar från en ”anonym frågelåda” och blir uppmanade att diskutera hur man bemöter elevers anonyma frågor.

– Vi får konkreta tips på upplägg till undervisningen. Det handlar inte bara om sex utan så mycket mer, säger Elin Eriksson, lärare på Vikingaskolan i Gävle.

Nathalie Simonsson berättar att kursen tar upp ämnen som tidigare saknats i svensk sexualundervisning.

– Det är viktigt att man som lärare kan förhålla sig till ungas frågor och tankar och att man ifrågasätter normer. Man måste tänka på hur man använder språket när man pratar med unga och inte säga saker som ”Kan jag få hjälp av några starka killar?”. Det är viktigt att ifrågasätta klassiska föreställningar om tjejer och killar.