Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Läxan är inte lärd

Annons

Regeringens linje ifråga om både Volvo PV och Saab Automobil är att den gärna samarbetar med nya ägare men att staten inte är beredd att ta över de kristyngda företagen. Socialdemokraterna menar att regeringen har en felaktig linje, men till skillnad från Lars Ohly vill inte Mona Sahlin säga att staten bör gå in som ägare. Det finns uppgifter om intressenter som vill ta över Volvo från Ford. GM drar sig ur Saab, vars svenske chef säger att det finns intressenter trots halverad orderingång, men hur realistiskt mycket realism som ligger i uttalandena är omöjligt att veta.

Saab har diskuterats mest. Näringsminister Maud Olofsson och andra företrädare för regeringen säger att när världens största bilföretag, GM, inte lyckats göra Saab lönsamt utan haft förluster på väldiga 20 miljarder sedan övertagandet på 90-talet så talar ingenting för att svenska staten skulle kunna få verksamheten att gå ihop. Ett övertagande skulle innebära stora risker med skattebetalarnas pengar. Konkurrensen på bilmarknaden är knivskarp, och Sveriges regering har ingen kompetens som utvecklare, tillverkare och försäljare av bilar.

Det senare var ju precis det som inträffade med varven för tre årtionden sedan. Tiotals miljarder av skattepengar pumpades in i varvsnäringen till ingen nytta. Också då var det en centerpartisk industriminister, Nils Åsling, och Maud Olofsson säger att hon och regeringen har lärt sin läxa.

Socialdemokraterna avfärdar detta med att jämförelsen med varven inte håller. Den dåvarande överkapaciteten inom varvsnäringen efter 70-talets oljekris med fallande tillverkning av oljetankers kan inte jämföras med dagens överkapacitet inom bilbranschen, menar S. Men deras politik då och nu är i princip densamma.

Både regeringarna Palme och Fälldin fick riksdagen att ge stöd till varven. Fälldinregeringen fick mycket skäll från främst Olof Palme och socialdemokraternas näringspolitiske talesman Thage G Petersson för att den var alldeles för återhållsam med stöd till varven. Varenda socialdemokrat och vänsterpartist i riksdagen röstade mot nedläggningen Öresundsvarvet i Landskrona, och de var kritiska till nedläggningar i Göteborg, Uddevalla och Malmö.

Olofsson menar att läxan är att för mycket pengar pumpades in i varven, och i den meningen hade pengar ändå gjort någon nytta. Socialdemokraternas inställning var den motsatta, stödet kritiserades inte för att vara för stort utan för litet. Någon läxa för egen del har S inte lärt sig.

Skillnaderna i blockens inställning till politikernas visavi näringslivets ansvarsområden sammanfattas i uttalandena från torsdagen apropå Saabs nya varsel. Olofsson fastslog att ”Saab är ju inne i en rekonstruktionsprocess och det måste GM och Saab själva ta ansvar för. Det är klart att en minskad produktion leder också till att man måste varsla”.

Sahlin däremot, som anser att regeringens brist på besked har medverkat till varslen, sade: ”Det finns få bilföretag i dag som går med annat än ganska stora förluster... Då måste man ge Saab chansen”.

Sahlin vilja att investera skattepengar i ett förlustbringade företag borde få varenda skattebetalare att hålla hårt i plånboken.