Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Laxen redo för Ångbåtens dag

GYSINGERöken låg tät över Flottningsmuseet i Gysinge på tisdagen.

Annons
Det var pannan i den nyrenoverade ångvarpbåten Laxen som testades inför Ångbåtens dag på söndag.
- Det känns onekligen stort att Laxen åter får ligga i Dalälven efter tre år på land, säger Maria Vestlund på museumet.
Det är i det närmaste en totalrenovering som Laxen gått igenom i sörmländska Torshälla.
Den stora pannan och alla tuberna är utbytta efter anvisningar av Nordiska museet.
- Det var viktigt att vi gjorde det på ett gammalt sätt, säger Mikael Hogreús på Torshällaverken. Vi har också helrenoverat maskinen och varpspelet och även sett över skrovet och den pampiga fyrabladiga propellern.

Slutade flotta 1970
En som var med och körde Laxen under de sista aktiva åren fram till 1970 var Sven Hellström från Österfärnebo.
- Flottningen på Dalälven slutade 1970, minns Sven. Men sedan tog det fem år till innan vi hade hunnit med och rensat älven och tagit bort alla kistor och annan bråte.
Sven var själv flottare från Ista och upp mot dalagränsen.
- Sedan var jag med på Laxen och drog timmer från forsarna i Gysinge till färjesundet vid Hedesunda.
Laxens ångmaskin är på 65 hästkrafter och har två cylindrar. Den är mycket stark och effektiv vid ungefär 100 varv i minuten.
- Laxen byggdes vid Gefle Verkstäder som sedan gick i konkurs, säger Sven Hellström. Båten var rätt dyr att bygga och dessutom klarade företaget inte av att hålla leveranstiden.
Laxen stod färdig 1899. Så det är en gammal ärrig kämpe som än en gång ligger förtöjd vid bryggan vid Flottningsmuseet.
- Vi tänker ge Laxen en pampig återinvigning, menar Maria Vestlund. Det kommer också två mindre varpbåtar från Dalarna som heter Smulan och Myran som också ska gå turer under söndagen.

Plats för tolv

Laxen är besiktigad att ta tolv personer. Så det lär bli trångt om platserna.
John och Orion är två mindre båtar med tennkulemotorer och de ska också gå ut på Dalälven.
- Vi har också en fotoutställning som heter Från arbetsplats till nöjesbåt, berättar Maria Vestlund. Det handlar naturligtvis om Laxen.
En vanlig sommar brukar det komma ungefär 3 000 besökare.
Statsminister Göran Persson fick en inbjudan när han besökte PRO för en månad sedan och han har lovat besöka Flottningsmuseet vid ett senare tillfälle.
- Då får statsministern se Sveriges mest kompletta flottningsmuseum, lovar Maria.
Ångpannan måste eldas upp långsamt. Bara åtta grader i timmen. Pannan har en eldyta på 23,1 kvadrat och den väger hela 4,2 ton. Hela båten väger för övrigt 32 ton.

JÖRGEN LARSSON