Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Små men viktiga flygplatser

/
  • Sverige är ett glesbefolkat land med stora avstånd. Såväl de stora som de små flygplatserna behövs.

Ökad rörlighet för människor, varor och tjänster är EU:s fundament. EU-kommissionens ifrågasättande av offentligt stöd till flygplatser hotar tillväxten.

Annons

Uppgifterna om EU-kommissionens planer på en åtstramning av konkurrenslagstiftningen skapar oro på Sveriges mindre flygplatser.

Sverige är ett glesbefolkat land med stora avstånd – vilket gör flyget till ett nödvändigt transportmedel. Att merparten av flygplatserna inte är tillräckligt stora för att klara sig utan stöd betyder inte att de saknar existensberättigande.

De mindre flygplatserna är livsviktiga för sina lokala arbetsmarknader. Att ha en väl fungerande flygplats, med väletablerade kommunikationer till större flygplatser som Arlanda eller Bromma, är avgörande för många företagare. Framförallt den växande turist- och besöksnäringen är beroende av flyget.

Utöver tio statliga har Sverige 36 regionalt ägda flygplatser.

EU-kommissionens motstånd till offentlig finansiering av dessa bygger på uppfattningen att stödet från kommuner och regionförbund snedvrider konkurrensen – dels mellan olika flygplatser, dels mellan flyget och andra transportmedel. (SR 13/6).

Enligt marknadsprincipen ska man vara skeptisk till många former av subventionering. Men kommissionens ideologiska renlärighet är tillväxtfientlig. Konsekvensen av EU:s planer blir att antalet mindre flygplatser minskar kraftigt. Organisationen Sveriges Regionala Flygplatser, SRF, uppger att så många som 33 regionala flygplatser påverkas om det offentliga stödet förbjuds.

På ett fåtal platser i södra Sverige råder en viss överetablering av flygplatser: Resenärer från till exempel Kristianstad skulle uppleva en kommunikationsmässig försämring om den närliggande flygplatsen tvingades stänga, men ha fullgoda alternativ på relativt bekvämt pendlingsavstånd. Här finns vissa likheter med överetableringen av flygplatser på kontinenten.

Situationen för de mindre flygplatserna norr om Dalälven är radikalt annorlunda – med större avstånd och färre snabbtåg. Om flygplatsen skulle försvinna från orter som Hemavan/Tärnaby i Västerbotten, eller i större norrländska städer som till exempel Skellefteå, betyder det ett dråpslag mot hela bygder. På samma sätt skulle en nedlagd flygplats i Trollhättan/Vänersborg eller Halmstad försämra tillväxten i Västsverige.

Det är inte säkert att hotet från EU-kommissionen blir verklighet.

Sverige har goda möjligheter att förhandla fram undantag – baserat på befolkningsunderlag, geografiska avstånd och tillgänglig infrastruktur. Men att kommissionen så ofta utnyttjar den inre marknaden som argument, i frågor som hanteras bäst på regional eller lokal nivå, visar att kravet på ett smalare EU är välkommet.

Lars Kriss

Annons