Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lena är ordförande i sin bostadsrättsförening i Gävle: ”Vi hinner knappt be om hjälp innan det är fixat”

Fastighetsskötsel, städtjänster, ekonomisk förvaltning eller förvaltaravtal? Alla bostadsrättsföreningar har olika behov och prioriteringar, men det finns många fördelar med att samla sina förvaltningstjänster hos HSB – oavsett om man är medlem eller inte.

– Eftersom vi är en stor förening underlättar det att vi kan vända oss till en och samma samarbetspartner, säger Lena Linderheim, styrelseordförande på brf Engelbrektsgårdarna. Genom att anlita HSB för all vår fastighetsskötsel slipper vi ringa runt till många olika aktörer när vi behöver hjälp.

HSB ansträngde sig för att faktiskt förstå just vår förening och vårt perspektiv på saker och ting, vilket gav en väldigt bra känsla.

Brf Engelbrektsgårdarna i Gävle är en av de bostadsrättsföreningar som valt att köpa teknisk förvaltning från HSB. Tjänsterna finns tillgängliga för alla bostadsrättsföreningar i Sverige, inte bara HSB-medlemmar, och kan skräddarsys utifrån varje enskild förenings behov och önskemål. I Engelbrektsgårdarnas avtal ingår bland annat gräsklippning, felanmälan, snöröjning och, inte minst, städning.

– Med våra 192 lägenheter fördelade på 20 olika hus blir det en del att hålla efter, säger Lena Linderheim. Därför är det särskilt viktigt att städningen fungerar som den ska, och många av våra medlemmar har kommenterat att det är väldigt rent och snyggt i våra fastigheter.

Underhållsplanen är en populär tjänst från HSB som underlättar styrelsearbetet - läs mer om den här.

En av fördelarna med förvaltning från HSB är den snabba och smidiga kommunikationen, menar Lena Linderheim.

– Vi hinner knappt be om hjälp innan det är fixat. Nyligen hörde vi av oss angående en ventilationshuv som blåst av uppe på ett tak, och det kändes som att vi inte ens lagt på telefonluren förrän problemet var löst på ett enkelt sätt till en liten kostnad. Vid ett annat tillfälle hade jag en synpunkt på en webbtjänst som jag tog upp med HSB, och bara några dagar senare hade man anpassat den för att det ska funka så effektivt som möjligt.

Genom att anlita HSB för all vår fastighetsskötsel slipper vi ringa runt till många olika aktörer när vi behöver hjälp.

Att som förening inte bara få sina behov tillgodosedda utan också ha en bra dialog med förvaltaren är enligt Lena Linderheim en viktig grund för ett välfungerande samarbete.

– Redan tidigt i processen frågade HSB: "Vad vill ni ha? Vad kan vi göra för er?". Det kan låta självklart, men många andra väljer att fokusera på vad de tycker att vi behöver och vad de kan erbjuda. Men HSB ansträngde sig för att faktiskt förstå just vår förening och vårt perspektiv på saker och ting, vilket gav en väldigt bra känsla. Det är tydligt att de verkligen finns där för oss.

Det finns många tjänster som HSB kan erbjuda er bostadsrättsförening. Läs mer om det här.

Ovan artikel är framtagen av Brand Studio Mittmedia och HSB Södra Norrland och är ej en artikel av nyhetsredaktionen.