Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ljuspricken var en laserattack

Pekka Hast, 60, undrade över den kostiga ljuspricken.

Då träffade strålen taxichaufförens backspegel och han blev förblindad.

– Jag har kört där hundratals gånger och kunde ändå stanna, säger föraren om dramat.

Annons

Händelsen som kunde ha fått tragisk utgång utspelade sig vid halv nio-tiden på söndagskvällen.

Taxiföraren Pekka Hast hade lämnat kunder i Hofors. Därefter tankade han i Sandviken. Nu körde han på riksväg 80 nära Forsbacka.

– Då såg jag en grön punkt på vägmärkena framför mig. Sedan siktade de på min backspegel. Lasern kom från bilen som låg bakom mig, säger Pekka Hast.

Den gröna lasern reflekterades rakt in i ögonen. Pekka Hast blev tillfälligt blind. Hastighetsbegränsningen på vägavsnittet är 110 kilometer i timmen.

– Som tur är har jag kört där hundratals gånger och vet precis hur vägen ser ut. Därför kunde jag ändå sakta in och släppa förbi dem.

Pekka Hast ringde polisen. Trots smärtorna hade han sinnenärvaro att notera registreringsnumret på den minibuss som lasern kom från.

Därefter kontaktade han först sjukvårdsupplysningen och under måndagen ögonkliniken.

– Eftersom besvären gick över sa ögonkliniken att jag antagligen klarat mig bra. Men får jag tillbaka minsta känning måste jag genast komma in.

Pekka Hast har aldrig tidigare råkat ut för något liknande. Han kan inte förstå varför den eller de som åkte i minibussen ville utsätta honom för att risken bli blind eller köra av vägen i hög hastighet.

– Jag körde ju och accelererade som vanligt. Det var obehagligt. Besvären i ögonen gick inte över på två timmar.

– De förstår kanske inte hur farligt det är med laser. Jag tror att jag klarade synen tack vare att strålen först reflekterades i backspegeln, säger taxiföraren.

Attacken bedöms som ett fall av misshandel. Ingen har ännu gripits. Men registreringsnumret ger polisen en öppning.

– Fordonet var en firmabil. Vi ska prata med företaget för att få fram vem som disponerade bilen vid den aktuella tidpunkten, säger Bo Westergren, förundersökningsledare.

”Men får jag tillbaka minsta känning måste jag genast komma in.”

Pekka Hast