Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Loppen sporrar till löpning

/

Bästa receptet för trytande träningsmotivation stavas motionslopp. Den som anmäler sig till ett sådant vill inte gärna hoppa över träningen, för på tävlingsdagen vill man prestera sitt bästa. Här listar vi de största loppen.

Annons

Även om de flesta vid det här laget vet att träning är bra för hälsan, är det inte alla som har disciplinen att ge sig iväg till gymmet eller sticka ut och springa. Man vill gärna. Men så kommer favoritserien på tv emellan, eller så somnar man när man lägger barnen, och sedan är det kört. Inte orkar man ge sig ut i löpspåret efter det.

Men det finns ett sätt att kicka igång motivationen. Nämligen att anmäla sig till ett motionslopp. Det kan en av arrangörerna för Kalmar triathlons årliga långdistanstriathlon, Magnus Nyberg, intyga. Tävlingen, som från och med i år går under namnet Ironman Kalmar, består av 3,8 kilometer simning, 180 kilometer cykling och 42,2 kilometer löpning – allt utförs i ett sträck, under samma dag.

Den 18 augusti går startskottet för årets tävling i Kalmar, och intresset är rekordstort.

För den som anmält sig till en tävling blir varje träningspass betydelsefullt, menar han. Man vill ju göra så bra ifrån sig som möjligt.

Löparveteranen Evy Palm håller med. Hon har en gedigen löparkarriär bakom sig, bland annat vann hon Stockholm Marathon flera gånger i sena 40-årsåldern och har representerat Sverige i OS och VM. I höstas kunde vi se henne i tv:s Mästarnas mästare. Evy Palm tog sitt första löpsteg som 34-årig tvåbarnsmor. När hon ett par månader senare anmälde sig till ett två kilometer långt motionslopp trappade hon genast upp sin träning från två löparrundor i veckan till fyra. Efter tävlingen blev hon så taggad att hon anmälde sig till ett längre lopp. Sedan avverkade hon lopp efter lopp.

– Det spelade ingen roll om det så var snöslask, jag gav mig ut ändå för att springa. Tävlingen sporrade mig till att träna mer, jag ville vara väl förberedd på själva tävlingsdagen.

I dag är hon 70 år och pensionär, men det hindrar henne inte från att springa Tjejmilen för 26:e gången i september. Tävlingen hjälper henne att komma ut och springa oftare.

– Jag skulle nog i och för sig springa ändå, jag mår så bra av endorfinerna som uppstår. Men jag skulle inte ge mig ut tre, fyra gånger i veckan som jag gör nu.

Magnus Nyberg nämner också endorfinerna, som blir en morot i sig. Träningen i sig är beroendeframkallande eftersom den får en att känna sig piggare och ger bättre sömn. Dessutom, säger han, får många en kick av att känna sig disciplinerade.

– Själva resan mot målen, att man står där i vått och torrt och inte viker ned sig, det ger en skön känsla och är nästan lika motiverande som själva tävlingsdagen, säger han.

Minna Tunberger/TT Spektra

minna.tunberger@ttspektra.se

Mer läsning

Annons