Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lycka är att sväva i det blå

STORVIKOkomplicerat, spännande, lite overkligt. Ingen flygrädsla hinner infinna sig. Det tar inte många minuter från att den ena stunden stå med fötterna på marken till att den andra sväva i det blå.

Annons
Fallskärm på, ner i förarsitsen, så en kort instruktion om knappar, spakar, pedaler och mätare. Huven fälls ner och det lilla planet dras upp i luften av ett annat motordrivet plan.
- Nu kan du dra loss linan, säger Ulf Jansson i sätet bakom.
Vindarna bestämmer
Ett spakdrag senare ligger det där under molnen, utan draghjälp av motorplanet. Nu är det vindarna, termiken, som bestämmer.
- Det är det som är spänningen, att hitta uppvindarna, säger Ulf Jansson.
I 40 år har segelflyget tagit större delen av hans fritid. Han är segelflygchef och flyglärare på västra Gästrike Flygklubb i Lemstanäs i Storvik.
- Det är olika saker som gör det roligt. Man kan göra långa sträckflygningar, en bra dag tar man sig till norska gränsen. Man kan också tävla, lära sig avancerad flygteknik med loopar och sånt. Men mest är det spänningen, ingen flygning är den andra lik.
Kvitter ger besked
Ljudet i variometern talar om när planet hittat en uppvind. Då kvittrar det, när det går neråt låter ljudet ledset.
- Man kan stänga av ljudet om man vill, men det är bra om man inte vill titta på mätaren hela tiden. Det är så olika; många vill ha tyst och lugnt, säger Ulf Jansson.
Det är under molnen man hittar uppvindarna, de bästa molnen är de som är platta på undersidan och toppiga på ovansidan.
Segelflygaren drömmer inte om en klarblå himmel utan om en himmel full av stackmoln.
- Det är väldigt bra sikt i dag. Där borta syns Forsmarks två reaktorer, säger Ulf Jansson.
På närmare håll syns Gävle och Sandviken. Under planet ligger Näsbysjön och Storsjöns västerfjärd. Som en leksaksvärld ser det ut med järnväg, station och allt. Ett motorflygplan innehållande GD:s fotograf Andreas i jakt på bilder dyker upp som ett surrande bi emellanåt.
Vi är ungefär tusen meter upp i luften. Det går att ta sig bra mycket högre upp, men för det mesta håller man sig under molnen. Normal fart är 120 till 180 kilometer i timmen.
- Om man är relativt lättlärd, särskilt om man är ung, kan man flyga ensam efter ungefär 20 gånger, säger Ulf Jansson.
Ett segelflygcertifikat brukar kräva 50 till 60 starter och kostar omkring 13 000 kronor. Man kan börja ta certifikatet det år man fyller 15.
Västra Gästrike Flygklubb har ungefär 40 medlemmar som flyger segelflyg och något färre som flyger motorplan. Modellflyg är ett tredje alternativ. Kommande helg har klubben sina flygdagar då man bland annat erbjuder prova-på-flyg för nyfikna.
- Det är då många fastnar. Efter att ha funderat lite grann kommer de tillbaka, säger Ulf Jansson.

SOFIA ÖHLANDER