Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lyssna på kroppens signaler

Den gyllene regeln om två liter vatten per dag håller på att ändras. I grund och botten handlar rätt vätskebalans om att lyssna på kroppens signaler. – Det är viktigt att dricka. Men vi ser många som slarvar, framför allt äldre och barn, säger familjeläkare Börje Svensson.

Annons

Han tror att det märks på akuten när det blir värmebölja. Bara i går var han ut på flera äldreboenden i Sandviken, och såg att en del gamlingar där far riktigt illa. Det beror dock inte bara på vätskebrist, utan även på värmen.

Framför allt drabbas människor med hjärt- och kärlsjukdomar. Särskilt hårt drabbas barn och äldre, som har svårt att lyssna på kroppens signaler.

– Gamla människor har lätt för att bli uttorkade, och många äldre dricker generellt för lite, berättar Börje Svensson som är familjeläkare i Sandviken och chefsläkare för Primärvården Gästrikland.

Hur mycket vatten man behöver är individuellt, och beror även på hur mycket vätska man får i sig genom födan.

Man behöver i princip inte dricka mer på sommaren, om man inte svettas mycket och alltså förlorar mer vätska än vanligt.

Den gamla regeln om att man bör dricka två liter vatten per dag har på senare tid ifrågasatts.

Nya rön visar att man kanske inte riktigt behöver så mycket till vardags, och därför är Börje Svensson inte helt beredd att till fullo ställa sig bakom den.

– Hade du frågat för något år sedan hade jag definitivt svarat två liter, men nu håller det där på att ändras lite grann, säger han.

Det viktigaste menar Börje Svensson är att lyssna på kroppens signaler. Kroppen säger till vid både törst och saltsug. Har man svettats mycket kan det vara bra att kompensera med lite salt föda, men Börje Svensson tror inte alls att man behöver vara orolig för att dricka för mycket.

Han ser nästan bara urlakning vid psykisk sjukdom, och det handlar om personer som dricker sex–sju liter per dag. Det är alltså svårt att förgifta sig med vatten. Sådant händer bara enstaka individer, och vad det konkret innebär är att man får för låg salthalt i kroppen, så att hjärta och lungor tar skada.

Att hålla rätt vätskebalans är inte heller så enkelt som att ta ett glas vatten efter varje kopp kaffe. Kaffe och alkohol är visserligen vätskedrivande, men bara lite, och det är ju trots allt vätskor – så de tillför faktiskt kroppen lite vatten också.

– Men alkohol är inte så lyckat som vätskeersättning. Det är inte bra för vätskebalansen, säger Börje Svensson.

Han menar att man egentligen kan dricka vad som helst utom starkt alkoholhaltiga drycker. Lättöl kan vara okej tack vare sitt innehåll av salt, socker, och sin låga alkoholhalt.

– Och för barn kan det absolut vara okej med en isglass också. Det är ju ändå sommar!

Men det kan vara dumt av andra hälsoskäl att hela tiden släcka törsten med kalorihaltiga drycker.

Vanliga tecken på vätskebrist är trötthet, slöhet och huvudvärk. Eller att man går på toaletten för lite. Och till alla som så här i sommarvärmen börjar känna av symtom på vätskebrist är Börjes bästa tips mycket enkelt:

– Att dricka! Att sätta sig där det är svalt och ta ett glas vatten. Och fundera på när du kissade sist kanske.