Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mackmyra ska bli mindre törstigt

Landstinget genomför just nu en satsning på att få länsinvånarna att köra klimatsmart. Under onsdagen fick några Gävleprofiler prova på ecodriving - med blandat resultat.

Annons

Magnus Dandanell, VD för Mackmyra Whisky, är nöjd när han kommer tillbaka från dagens andra runda med landstingets ecodrivinginstruktör Kjell Johansson.
Jag har minskat min bränsleförbrukning med 19 procent, säger han stolt när han kliver ur bilen.

Under förmiddagen fick han köra samma sträcka och köra precis som han gör i vanliga fall. Sedan fick han en timmes föreläsning om ecodriving innan det var dags att sätta sig bakom ratten igen. Resultatet blev alltså att bränsleförbrukningen sjönk med nästan en femtedel.
- Jag är väldigt nöjd, det var inte så svårt. Men det kommer att ta ett tag innan det sitter i ryggmärgen, säger Magnus Dardanell som lovar att fortsätta att försöka köra bränslesnålt och klimatsmart.
En annan av de Gävleprofiler som fick prova på att köra klimatsmart var Per-Olof "Posa" Serenius. Han berättar att han brukar tänka på att köra bränslesnålt och var osäker på om han skulle kunna sänka sin bränsleförbrukning ytterligare.
- Det gäller att planera sin körning och tänka 5-10 sekunder framåt, säger han.
Mycket riktigt visar det sig också vara så att "Posa" redan kör väldigt bränslesnålt och han lyckas inte att få ner sin förbrukning på den andra rundan.
Gårdagens evenemang var en del av projektet X-Mats som går ut på att öka de miljövänliga transporterna i länet. Ett sätt att uppnå detta är att få fler intresserade av att lära sig ecodriving. Landstinget har tidigare utbildat 700 anställda i att köra klimatsmart.
- Vår uppföljning visar att de som har gått igenom utbildningen har minskat sin bränsleförbrukning med 10-15 procent, berättar Kent Jonelind, projektledare för X-Mats.