Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Malena Ernman

Annons

I går sjöng hon i allsången på Skansen. I dag släpper hon sin nya platta, inspelad i Stockholm och Wien under maj-juni. Nej, haussen kring Sandvikens melodifestivalvinnare har dämpats men knappast lagt sig, hon hänger tvärtom kvar i ramp...eller ska vi säga solljuset ett tag till.

Det är ett dubbelalbum som delats upp i två avdelningar, ”Popworks” respektive ”Arior”. Faktum är att jag gillar den sistnämnda, renodlade operaplattan bäst. När Malena sjunger sina egna favoriter från den genre hon håller näst intill världsklass bland mezzosopraner så är det bara att falla till föga,

Rysligt vackert när hon tar sig an klassiska arior av bland andra Puccini, Mozart, Rossini, Grieg och Händel. För mig helt obekanta namet Giordani får bidra med det allra bästa spåret, ”Caro Mio Ben”.

Popplattan där Fredrik Kempe ligger bakom alla låtarna är ojämnare, men börjar i alla fall med härlig rytm i ”One Step From Paradise” och ”La Voix”, som varken jag eller uppenbarligen större delen av svenska folket ännu inte tröttnat på. Balladerna är okej och ibland understryker Malena att hon är Sveriges svar på Sarah Brightman, som i ”Min plats på jorden”, men discodunklåtarna i någon sorts BWO-stil gillar jag däremot inte.

Emellertid är det en dubbel-cd som helt tydligt strävar efter att växelvis tillfredsställa alla smaker, unga som gamla. Tillåt mig dock gissa att Malena Ernman 2010 är tillbaka på de scener hon hör hemma.

STEFAN ANDERSSON