Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Massavhopp från Försäkringskassan i Gävle

Bara i juni sade runt 20 personer upp sig från sina jobb på Försäkringskassans kundcenter i Gävle. Enligt lokala fackombudet Irre del Barba är det dålig arbetsmiljö som är orsaken.
– Arbetsgivaren måste göra något.

Annons

Enligt en så kallad 6:6 A-anmälan till Arbetsmiljöverket dignar de anställda på Försäkringskassans kundcenter i Gävle under mängder av övertid – övertid som beordras av arbetsgivaren.

När dessutom arbetsuppgifterna många gånger är krävande blir följderna förödande, menar arbetsmiljöombudet Irre del Barba.

I juni sade ett 20-tal personer upp sig och arbetsgivaren har kallat till möten med anledning av massavhoppen. Men skyddsombudet efterlyser åtgärder.

– Är det för mycket jobb under en längre tid hade man ju kunnat anställa folk på projektanställningar.

Ett exempel på dålig arbetsmiljö som tas upp i anmälan till Arbetsmiljöverket är att den som svarar på samtal från kunder har sju sekunder på sig att besvara nästa ärende när det föregående avslutats.

– Det kan ju vara så att man precis avslutat ett krävande samtal med hot eller med någon som sagt att de vill ta livet av sig och då vill man ju inte gå in i nästa ärende efter bara sju sekunder, säger Irre del Barba.

I sådana lägen har de anställda möjlighet att vända sig till närmsta chef och begära längre återhämtningstid, vilket man då vanligen får.

– Men den bedömningen är inget som den anställde är betrodd att göra själv, säger Irre del Barba.

Försäkringskassans kunder drabbas också, menar hon. Detta genom längre handläggningstider och sämre rättssäkerhet. De anställda har helt enkelt inte tid att sätta sig in i alla de regelverk som styr respektive kompetensområde.

– Det är många som säger till mig att de tror att de gör rätt. Men de är inte säkra.

Områdeschefen på Försäkringskassans kundcenter i Gävle, Kristina Ericson, medger att det finns problem.

– Vi har haft en väldigt hög arbetsbelastning länge med många kunder som söker oss och det har gjort att personalen blivit trött.

Hon säger också att Försäkringskassan fyllt på med personal på andra orter för att möta behoven, men att det ändå inte räckt.

När det gäller övertiden säger hon att det finns "en strävan" om att den ska vara frivillig men att ledningen ibland tvingas beordra övertid. Men att övertiden och arbetsförhållandena i stort skulle vara huvudorsak till att så många väljer att sluta vill hon inte tillstå.

Men ni har ju kallat till möte med anledning av att så många slutat?

– Att vi kallat till möte har också att göra med att det blivit en oro bland många medarbetare med anledning av att så många slutat. Normalt brukar vi rekrytera när någon slutar men det här året har rekryteringarna inte lagts i Gävle, utan på andra orter, och då kan man uppfatta det som att vi inte ersätter de som slutar.

Enligt arbetsmiljöombudet är det den tuffa arbetsmiljön som är huvudförklaringen...

– Det är inte det man svarar oss i de avslutssamtal vi har när någon slutar.

Upprätthåller ni rättssäkerheten?

– Det finns medarbetare som tycker att det är mycket att sätta sig in i och det är väldigt komplexa uppdrag man har här. Det vi gör är att vi säkrar det här genom att våra enhetschefer regelbundet medlyssnar, och att man också pratar med sin medarbetare så klart.

Enligt Kristina Ericson tar ledningen arbetsmiljöfrågorna på allvar och gällande den kritik som arbetsmiljöombudet Irre del Barba för fram ska vissa insatser redan ha påbörjats och efter sommaren ska mer göras i samverkan med övriga arbetsmiljö- och arbetsplatsombud.

– Försent, säger Irre del Barba.

I dag arbetar cirka 160 personer på Försäkringskassans kundcenter i Gävle.