Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mest sålda sportbilen jubilerar

Mazdas klassiska roadster Miata som kom för 20 år sedan har blivit en kultbil och är den mest sålda sportbilen i världen. Närmare en miljon bilar rullar på världens gator, varav 2 000 i Sverige. Vi har testat jubileumsutgåvan.

En sportbil ska vara öppen och tvåsitsig. Det är det klassiska begreppet som bäst definieras av Mazda MX-5, eller Miata som den kom att heta under många år. För 20 år sedan presenterades den första modellen med grundkonceptet två säten, enkel sufflett, spartansk inredning, en sportig motor med bakhjulsdrift och en härlig vägkänsla.

Efter 20 år har bilen behållit sin grundkonstruktion, även om den har putsats till en aning under de tre versioner som kommit ut sedan dess. Det är mest i fronten som skillnaderna har märkts genom åren. Strålkastarna har en period varit dolda, men är nu som vanligt igen.

Lagom till 20-årsjubileet har en jubileumsmodell, som ska få nostalgikerna att bli tårögda, tagits fram. En 1,8-litersmotor med en femväxlad låda och några utvalda färger är väldigt nära vad den första modellen hade att erbjuda.

Jag tog ut en klarröd MX-5 på en testrunda och blev lika barnsligt förtjust som alltid. Den här bilen har en magisk utstrålning i all sin enkelhet som tilltalar. Styrningen tror jag är en av bilens stora hemligheter. Den är mycket distinkt, exakt och snabb. Precis som det ska vara på en sportig bil.

Du behöver inte pressa alla de 126 hästarna till max för att uppleva bilens kvickhet. I stället kan du som en MC-åkare finna en härlig rytm på en kurvig väg. Där ska MX-5 njutas i fulla drag med tygtaket nedfällt så att fåglarnas kvitter kan höras ända in till växelspaken.

Bilens inredning är sportig med skålade stolar och en instrumentering som matchar det hela. Där finns varvräknare och hastighetsmätare, kompletterat med tank-, oljetryck- och temperaturmätare i centralinstrumentet. Den rödlackade instrumentbrädan med radio och AC i mittpanelen ger det rätta sportbilsstuket.

Detta med AC i en cabb är inte så konstigt som det kan låta. Riktigt varma sommardagar ute på motorvägen kan det vara skönt att köra AC – med taket på plats. Annars fungerar värmen som tillskott när du kör nedcabbat kalla försommardagar.

Motoriseringen i MX-5 erbjuder två varianter av bensinmotorer; en 2-liters på 160 hästar och en 1,8-liters på 126 hästkrafter. Dessutom finns en sexstegad automat som alternativ till 2-litersmaskinen.

Personligen gillar jag den femväxlade manuella lådan, som ger den ultimata sportbilskänslan. Och i en Miata innebär det inte heller att hålet i plånboken blir smärtsamt stort.

Jag vill påstå att detta är en billig sportbilslycka för den som inte kan motstå suget, nu när sommarsolen börjar värma så där förföriskt skönt.

Per-Olof Lönnroth/TT Spektra

per-olof.lonnroth@ttspektra.se